روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو اهمیت خاصی دارد، اگر شما در حال طراحی لوگو خود رنگی استفاده کنید و دلیل خاصی داشته باشید مثل علاقه، حس خوب و …. اما مردم با دیدن رنگ شما حس متفاوتی ممکن است بدست آورند، بنابراین در طراحی با دقت خاصی رنگ لوگو خود را انتخاب نمایید.

این یک واقعیت است که مردم به رنگها واکنش نشان می دهند، و بدون تفکر قبلی یا عقلانی با توجه به رنگ لوگو ذهنیت هایی نسبت به آن لوگو در خود ایجاد می کنند. این  موضوعی است که طراح لوگو باید به آن فکر کنند. به طور خاص ، اگر در حال طراحی یک لوگو برای شرکت خود هستید ، بهتر است به روانشناسی رنگ در طراحی لوگو توجه کنید و آرم خود را بر اساس این الگو طراحی کنید. در اینجا چند رنگ وجود دارد که تقریباً همیشه به طراحی لوگو کمک می کنند. دانستن معنای آنها به شما کمک می کند تا از هر رنگ به طور صحیح و متناسب استفاده کنید.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

یکی از نکات مهم در طراحی لوگو، درست بکار بردن رنگ است. روانشناسی رنگ در طراحی لوگو، کمک می کند که افراد بتوانند با استفاده درست از ترکیب رنگ ها در طراحی لوگو به جذب هر چه بیشتر افراد برند کمک کند.
استفاده درست از روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو موجب می شود که افراد بتوانند برند شما را متناسب با نیاز و سلیقه خود انتخاب کنند. این مسئله در کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیار کاربرد دارد، چرا که بیشتر افراد به رنگ های خاصی علاقه دارند و در علم روانشناسی هم هر یک از این رنگ ها به تناسب تاثیری که در ناخودآگاه ذهن انسان ها می گذارد، تعریف و مشخصاتی برای آنها آورده شده که در صورت اطلاع از آنها و بکار گیری صحیح تاثیر بسیار مثبتی در روحیه افراد بگذارد.

روانشناسی رنگ های سرد در طراحی لوگو

اگر در طراحی لوگو می خواهید خلاقیت داشته باشید و به سیناپس های مغزی کمک کرده باشید از رنگ بنفش استفاده کنید. بنفش با ترکیب آبی و بنفش بین احساس آرامش و انگیزش که مشوق خلاقیت هستند تعادل ایجاد می کند. بنفش روشن در طراحی لوگو آرامش ایجاد می کند و تنش را از بین می برد.
اگر به دنبال طراحی لوگو آرام هستید از رنگ های سبز یا آبی استفاده کنید. این رنگ های سرد آرام بخش هستند. از نظر علمی ثابت شده است که چشم ها مستقیما روی رنگ سبز با شبکیه متمرکز می شود و این باعث می شود به ماهیچه های چشم کمتر فشار بیاید. از رنگ آبی در طراحی لوگو استفاده کنید. رنگ آرام بخش آبی سرعت تنفس و فشار خون را کاهش می دهد.

روانشناسی رنگ های گرم در طراحی لوگو

اگر می خواهید در طراحی لوگو شور و هیجان ایجاد کنید یا اشتهای میهمان ها را بالا ببرید از رنگ های زرد و نارنجی استفاده کنید. این رنگ ها با غذا در ارتباط هستند و باعث می شوند شکم تان به غرغر بیفتد. به همین دلیل در طراحی لوگو رستوران ها بیشتر از این رنگ ها استفاده می کنند.
در استفاده از این رنگ ها باید بسیار مراقب باشید زیرا رنگ های زرد و نارنجی نور زیادی را منعکس می کنند و چشم را تحریک می کنند. در نتیجه منجر به ناراحتی چشم ها می شوند.

آبی

رنگ آسمان آبی رنگی است که در افراد آرامش را تداعی می کنند. رنگ آبی به فرد حس اطمینان بیشتری می دهد. اگر در طراحی آرم خود از رنگ آبی استفاده کنید ، آرم شما قدرت و اطمینان را برقرار می کند. اگر شرکت شما در زمینه الکترونیک و وسایل دیگر فعالیت دارد ، استفاده از رنگ آبی ایده خوبی است.معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته می‌­شود ولی این تمام چیزی نیست که راجع به آبی احساس ­شود. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ آبی عبارتند از:

· آرامش
· آسایش
· طراوت
· پایداری
· مسئولیت پذیری
· صلح
· استراحت
· ناراحتی
آبی رنگ محبوبی در طراحی لوگو برای بانک­‌هاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل استیک برند حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی از آبی در طراحی لوگو برای بیان اعتماد خریداران به برند برای حفاظت از آن­ها بهره می­‌گیرد.

سبز

فرد تحت تأثیر این رنگ، احساس سلامتی می کنند. آن ها دروقت گذاشتن برای دیگران و خوبی کردن به آن ها، بسیار سخاوتمند هستند و جهان را برای دیگران تبدیل به یک فضای زیبا می کنند. در طراحی لوگو کسانی که رنگ سبز را انتخاب می کنند، از لحاظ شخصیتی افراد کامل و مثبتی هستند و مشکلات شخصیتی کمتری دارند.

علاقه مندان به این رنگ می خواهند عقاید خود را به کرسی بنشانند. آن ها برای خود مقام بالایی قائل اند و به دیگران پند و اندرز می دهند. علاقه مندان به رنگ سبز، در رابطه با مسائلی که برایشان مهم است، سرسخت هستند و اراده و پشتکار زیادی دارند. کارهای این افراد اغلب بلندپروازانه و به نفع مردم است، ولی گاه نسبت به دیگران بسیار ایرادگیر می شوند و آن ها را به شدت مورد انتقاد قرار می دهند. قرار گرفتن در میان رنگ سبز یا استفاده از وسایل سبز رنگ، به تقویت حافظه کمک می کند و از طرف دیگر زیاده روی در استفاده از این رنگ، فراموش کردن خاطرات تلخ را دشوار می کند.

رنگ خرمایی مایل به قرمز

این رنگ اغلب در طراحی لوگو موردِ علاقه ی افراد سالمند است، که معمولا در طول زندگی خود با برخی از سختی ها روبه رو هستند و این موضوع آن ها را به دلیل تجربه هایشان ، قوی تر و بالغ تر می کند. چنین افرادی طبیعتا سخاوتمند هستند و بنابراین در بین دوستان و خانواده شان محبوب می باشند.

سرخ

شما شخصی با انگیزه، بلند پرواز، پرشور و شاید حتی پرخاشگر هستید و قبل از اینکه مردم را به صورت منفی  قضاوت کنید، دوبار فکر نمی کنید.این رنگ گرم در طراحی لوگو نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است و رنگی انرژی زا و نیرو بخش است. قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. این رنگ در طراحی لوگو مظهر عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش است . افراد علاقمند به این رنگ هرگز نمی توانند در زندگی بی تفاوت باشند.

مفهوم  رنگ ها در لوگو 8
در طراحی لوگو این رنگ دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل را دارند اما در مقابل حسن زیادی مانند خوش قلبی و حس بزرگ طلبی دارند. در تجارت تهاجمی عمل می کنند اما در امور شخصی اینگونه نیست . آنها ترجیح می دهند بیشتر راجع به کار صحبت کنند نه روابط.

رنگ بنفش

رنگ بنفش در طراحی لوگو را نماد دانایی و احترام می‌دانند. این رنگ باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله می‌شود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در طراحی لوگو کار بسیار مناسب است. این رنگ، جادو و شگفتی است ، این خاصیت بنفش است. کودکان بطور غیرقابل توصیف به رنگ بنفش کشیده می شوند. این روز پادشاهان و ملکه ها ، اربابان و خانمها ، شاهزادگان و شاهزاده خانم ها از این رنگ استفاده می کنند. در صورتی که مصرف کنندگان هدف شما کودک باشند ، این رنگ بسیار مناسبی است.

زرد

رنگ زرد اغلب توجه کسانی را جلب می کند که تنها به ویترین مغازه ها نگاه می کنند، و احساس خوش بینی و جوانی را القاء می کند. این رنگی است که با غذا هم خوانی دارد. رنگ زرد روشنفکران را جلب می کند و می تواند تمرکز را بالا برده و اگر در جای نامناسب استفاده شود دیدن آن سخت می شود. زمانی که با رنگ زرد در طراحی لوگو روبرو می شوید، مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی). زرد خلاقیت را بالا برده و فعال می کند. رنگ زرد که با احساس خوشبختی و تشویق همراه است. این رنگ مناسب کنجکاوی و بازیگوشی است. اگر شما درگیر طراحی لوگو در زمینه سرگرمی و تحریک فکری باشید ، رنگ زرد انتخابی مناسب برای طراحی لوگو است.

رنگ قرمز در طراحی لوگو

رنگ قرمز مهم‌ترین و پرطرفدارترین رنگ در بین افراد می‌باشد و در مکان‌های بسیاری از این رنگ استفاده می‌شود. به گفته اکثر روانشناسان، طرفداران این رنگ قرمز معمولاً افرادی پر جنب‌وجوش می‌باشند. اگر بخواهیم ویژگی‌های طرفداران رنگ قرمز را نام ببریم، در مرتبه اول باید عرض کنیم که این افراد خیلی زود از کوره به در شده و عصبانی می‌شوند. البته که افراد خوش قلبی هستند و فقط نمی‌توانند خشم خود را قایم کنند. رنگ قرمز رنگی است که ارتباط مستقیمی با تحریک جنسی آقایان داشته و با دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله رفع کسالت، افزایش آدرنالین، کاهش فشار خون و در نتیجه آن حفظ آرامش، رنگ مهمی محسوب می‌شود؛ اما با مشاهده ویژگی‌های رنگ قرمز، نمی‌توان از معایب این رنگ چشم‌پوشی کرد. شما فقط زمانی به عیب این رنگ پی خواهید برد که به مدت طولانی از این رنگ استفاده کنید؛ زیرا استفاده طولانی‌مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانه‌ای و عصبانیت در فرد می‌شود.

اگر بحواهیم حس انرژی را به مردم منتقل کنیم انتخاب خوبی است، احتمالاً آنها قرمز را مشاهده می كنند. قرمز رنگی است که با فعالیت ، اشتیاق ، عاشقانه و ماجراجویی همراه است. در طراحی لوگو ، اگر کالای هیجان انگیز و چیز جدیدی را برای مصرف کنندگان خود ارائه می دهید ، بسیار خوب است که از این رنگ استفاده کنید. همچنین برای فروش مواد غذایی و مکمل های غذایی اثبات شده است.

مفهوم رنگ نارنجی در طراحی

با توجه به قدرت تحریک‌کنندگی رنگ زرد و قرمز، در طراحی لوگو جای تعجب نیست که نارنجی از خصوصیات آن‌ها در طراحی لوگو تبعیت کند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوش‌بینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. این رنگ برای تحریک هیجان و شور و شوق در طراحی لوگو مفید است. نارنجی نماد تفکر، خلاقیت، ایده، تفکر، غیرت، جدیت، شیدایی و شیفتگی، جذابیت و شجاعت است. نارنجی اثرات نیروبخش را القا می‌کند و بر روی روحیه تأثیر مثبت دارد. خریداران را به‌طور ناگهانی مجذوب می‌کند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می‌کند مانند خرید، فروش یا متعهد شدن.

این رنگ نشاط جوانی را به ذهن متبادر می کند. برخی افراد آن را با چیزهای ارزان و دنیوی مرتبط می کنند. در صورتی که لوگو تجاری برای جوانان طراحی می شود ، طراحان لوگو می توانند از نارنجی استفاده کنند.

این رنگ دربردارنده مفاهیم جوانی، تفریح، توانایی مالی و در دسترس بودن است. نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است. این رنگ به‌اندازه رنگ قرمز در طراحی لوگو قدرت برانگیختن بیننده را ندارد، اما پیام‌ها و تأثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل می‌کند. رنگ نارنجی بدون اینکه حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را منتقل می‌کند. این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است. سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب‌بازی بسیار مناسب است. رنگ نارجی در آگهی‌های تجاری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ قهوه ای

قهوه ای همیشه افکار طبیعت و زمین مادر را در بر دارد. اگر شما در حال طراحی یک لوگو برای یک شرکت محیط زیست هستید ، استفاده از رنگهای قهوه ای یکی از گزینه های شما برای رنگ مناسب است.

رنگ های خنثی در طراحی لوگو

مشکی

مشکی؛ قدرتمندترین و قوی‌ترین رنگ خنثی است. در طرف مثبت، معمولاً با معنای قدرت و ظرافت است و در طرف منفی، به معنای شیطان، مرگ و راز است. از طرف دیگر، مشکی؛ رنگ سنتی عزاداری در کشورهای آسیایی است. نمونه بارز برای خودمان که در زمان عزاداری و ماتم مشکی می‌پوشیم.
روانشناسی رنگ ها می گوید در طراحی از مشکی برای رنگ متن یا نقاط بسیار ظریف استفاده می‌شود. همچنین به دلیل اینکه مشکی به معنای راز هم خواهد بود، در تایپوگرافی یا طرح‌های معمایی هم استفاده می‌شود.

سیاه معمولاً با مرگ و بدبختی همراه است. همچنین نمادی از چیزهای مرموز ، اختصاصی و سنتی است. اگر در طراحی لوگو خود از رنگ مشکی استفاده می کنید بهتر است از آن برای برخی از قسمت ها استفاده کنید ، نه به عنوان رنگ طرح اصلی. اگر کمی رنگ سیاه در برخی بخشهای لوگو استفاده کنید، ممکن است به مردم احساس ثبات را بدهد.

سفید

سفید در برابر مشکی در طراحی لوگو قرار دارد و البته می‌تواند مانند این رنگ، با هر رنگ دیگری ترکیب شود. سفید خلوص، پاکیزگی و تقوا را نشان می‌دهد؛ برای همین لباس عروس، پزشکان، پرستاران و فرشتگان به رنگ سفید است. البته سفید می‌تواند به معنای رنگ عزا هم باشد. در کشورهای اسلامی رنگ کفن سفید است که معنای جالبی در اینجا ندارد. در واقع معنای رنگ‌های خنثی بر اساس موقعیت کاربردی‌شان تعیین می‌شود.
در طراحی از سفید به عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌کنند. ساده و تمیز بودن و از همه مهم‌تر مینیمال بودن المان از ویژگی‌های نمایشی سفید در طراحی است. همچنین در طراحی نقش‌ها مانند چهره یا طبیعت به ویژه زمستان از سفید استفاده می‌شود.

خاکستری

خاکستری رنگ خنثی است که در انتهای طیف رنگ خنک قرار می‌گیرد. بیشتر به معنای افسردگی است. البته می‌توان گاهی و بر اساس شرایط از خاکستری روشن به جای سفید و از خاکستری تیره به جای مشکی استفاده کرد. باید طرح خود را بررسی کنید که آیا بقیه المان با ترکیب با این رنگ، به خوبی نمایش داده می‌شوند یا خیر.
البته خاکستری معنای دیگری هم دارد؛ محافظه‌کاری، رسمی، عزاداری. از این رنگ بیشتر در طرح‌های شرکتی و تشریفاتی استفاده می‌شود. در تایپوگرافی استفاده از خاکستری به عنوان رنگ پس‌زمینه خیلی رایج است.

چرا روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو مهم است؟

اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو از این منظر است که می‌توان از رنگ‌ها به عنوان عامل کمکی در طراحی های لوگو مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فکر، ذهن و جسم مشتریان و تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی استفاده کرد. روانشناسی رنگ در طراحی لوگو به شکلی گسترده در بازاریابی و مسائل تجاری استفاده می‌شود. بسیاری از بازاریابان، رنگ را به عنوان بخش مهمی از بازاریابی می‌شناسند، زیرا از رنگ می‌توان برای نفوذ بر مصرف کنندگان از طریق کالا‌ها و خدمات استفاده کرد. به همین دلیل است که شرکت‌ها هنگام تصمیم گیری درباره لوگوی برند خود، با توجه به زمینه کسب و کارشان و یا معنا و مفهومی که می‌خواهند به جوامع هدف برسانند، از یک ترکیب رنگی خاص استفاده می‌کنند.

اثرات روانشناختی رنگ‌ها

چرا رنگ نیرویی قدرتمند در طراحی لوگو است؟ چه تأثیراتی می‌تواند بر مخاطب و ذهن مشتریان داشته باشد؟ اگرچه برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است، اما برخی از جلوه‌های رنگی وجود دارند که معنای جهانی دارند. رنگ‌هایی در طیف رنگ قرمز، به عنوان رنگ‌های گرم شناخته شده اند که شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند. این رنگ‌های گرم می‌توانند احساساتی شامل احساس گرما و آسایش تا احساس خشم و خصومت نشان دهند. رنگ‌هایی که در طیف آبی وجود دارد به عنوان رنگ‌های خنک شناخته می‌شوند و شامل رنگ‌های آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان آرام توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساس غم و بی تفاوتی را به ذهن بسپارند.

ترکیب رنگ نوک مدادی و صورتی در عمل

نوک مدادی یا سورمه‌ای و رنگ های مشابه آن وقتی با صورتی یا گل‌بهی ترکیب شود، جلوه زیبایی ایجاد می‌کند.

این دو رنگ چون تیره و روشن هستند کنتراست و تضاد بالایی ایجاد می‌کنند که باعث جذب نگاه مخاطب می‌شود.

ایجاد کنتراست رنگی یکی از راه‌های خوب جذب نگاه مخاطب برای طراحی کاتالوگ یا طراحی پوستر است است. کنتراست یعنی تضاد رنگ که باعث ایجاد توجه در تصویر می‌شود و یکی از اصول طراحی است.

کنتراست در نوشتن متن بسیار اهمیت پیدا می‌کند. متن و پس‌زمینه‌ی آن باید تفاوت خوبی داشته باشند تا خوانایی متن حفظ شود.

سه بعدی سازی لوگو از طریق رنگ‌آمیزی

🔹 عاملی که باعث می‌شود ما اجسام را سه بعدی ببینیم، نور و سایه است. اثر نور باعث می‌شود قسمت‌هایی از تصویر روشن و قسمت هایی از تصویر تیره‌تر دیده شود، یکی از راه های ایجاد این نورپردازی، اعمال گرادینت روی شکل است.

مفهوم  رنگ ها در لوگو 23

سه بعدی سازی لوگو از طریق رنگ‌آمیزی

✨ به طراحی لوگو بالا خوب دقت کنید، متوجه می‌شوید که لوگو به قسمت‌هایی مجزا تقسیم شده است (پاها، سر، شاخ) و به هر کدام از این قسمت ها گرادینتی اعمال شده که از دو رنگ تیره و روشن تشکیل شده است.

🔹 البته در این لوگو رنگ های متفاوتی به کار رفته است. شما می‌توانید لوگو را به چند بخش تقسیم کنید و به هر کدام از آن‌ها، فقط یک گرادینت یکسان اما در زاویه های مختلف بدهید که باز هم یک نتیجه‌ی سه بعدی به دست می‌آورید.

طراحی لوگو غرب تهران