سیر تحولات طراحی لوگو تیم فوتبال پرسپولیس جالب خواهد بود پس با ما همراه باشید.

فوتبال یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین رشته‌‌های ورزشی دنیاست که افراد زیادی برایش سر و دست می‌شکانند. طراحی لوگو ورزشی برای هر تیم فوتبال درست شبیه به یک امپراطوری کوچک، نشان و رنگ مخصوص به خود را دارد که در عین متمایز کردن تیم در بین سایرین به هوادارن اجازه می دهد تا با پوشیدن لباس و نشان تیم یا در دست گرفتن پرچم آن، برند تیم محبوب خود را به سایرین معرفی کنند.

پرسپولیس نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین تیم‌‌های فوتبال ایران از این قاعده مستثنی نیست و می‌توانید رنگ و لوگوی مخصوص آن را در تمام کشور مشاهده کنید. اما آیا به عنوان یک طرفدار از داستان این لوگوی محبوب باخبرید؟ از سیر تغییرات لوگو باشگاه استقلال چطور؟

اولین لوگویی که در باشگاه  پرسپولیس طراحی شد، نشان پیکر بالدار فروهر را داشت که در سال 47 برای اولین نسل تیم پرسپولیس طراحی شد. این اولین لوگویی است که به عنوان نماد این باشگاه مردمی انتخاب شده است. این لوگو نزدیک به سه سال مورد استفاده قرار گرفت. اما در طول زمان این لوگو جایش را به شیر دو سر داد که یک جام در بالایش قرار داشت. این شیر دو سر در سالهای اخیر همواره نماد باشگاه پرسپولیس ماند اما شکل و شمایلش تغییراتی داشت.

در این عکس تغییرات طراحی لوگو باشگاه‌ پرسپولیس از سال ۱۹۶۸ تا کنون را ملاحظه می‌کنید:

به گذشته که رجوع کنیم درمی یابیم اولین بار در سال 1342 معادل 1963 این تیم صاحب لوگو شده. این لوگو علامت فروهر بود. این علامت رسما به عنوان اولین لوگوی این باشگاه پر طرفدار معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. می توان گفت این لوگو به نوعی یادآور بازیکنان شاهین بود که به پرسپولیس آمده بودند. از این لوگو به مدت 3 سال استفاده شد.

بعد از گذشت چند سال نماد فروهر کنار گذاشته شد. قرار شد لوگویی جایگزین آن شود که ارتباطی با اسم باشگاه داشته باشد. بنا بر این مدیران باشگاه تصمیم گرفتند از طرح مجسمه پرسپولیس(این لغت به معنای شهر پارس است) در تخت جمشید استفاده کنند. به این صورت لوگوی جدید بر این اساس طراحی شد و تا زمان انقلاب مورد استفاده قرار گرفت.

اسم باشگاه پرسپولیس بعد از انقلاب تغییر کرد. نام جدید آن را پیروزی گذاشتند. به علت این تغییر در اسم، دیگر امکان استفاده از لوگوی قبلی وجود نداشت. البته قبل از این تغییر، بنیاد مستضعفان که مالک جدید باشگاه بود تصمیم داشت نام آن را آزادی بگذارد که بازیکنان این تیم با آن مخالفت کردند. به این ترتیب نام باشگاه پرسپولیس در تاریخ 27 بهمن سال 1365 به پیروزی تغییر کرد.

مفهوم لوگوی پرسپولیس

اگر بخواهیم تاریخچه طراحی لوگو  این باشگاه محبوب یعنی پرسپولیس را دقیق‌تر بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این برند ملی قصد دارد تعلق خود را به کشور باستانی ایران به‌صورتی واضح بیان کند. تعیین نام پرسپولیس به وضوح این تعلق خاطر را نشان می‌دهد و انتخاب یک المان تاریخی از نمادهای شناخته‌ی شده‌ی ایران باستان یعنی سردیس‌های مشهور تخت جمشید، بر این ادعای ما صحه می‌‌گذارد.

البته مناقشات بر سر مفهوم این سردیس‌ها نیز کم نیست. برخی سردیس‌های به کار رفته در این لوگو را شیر یا گاو و برخی دیگر آن را شیردال (GRIFFIN) می‌دانند. این در حالی است که با نگاه دقیق‌تر به شکل ظاهری این سردیس و گشت‌وگذاری در اساطیر و افسانه‌های ایران باستان، تصویر «آنزو» شیر پرنده‌ی شاخ و بالدار افسانه‌ای را شناسایی خواهید کرد.

آنزو در افسانه‌ها پرنده‌ای اساطیری و نیرومند است که بدن و دستانی شبیه به شیر، بال‌ها و پاهایی شبیه به عقاب و دو شاخ به روی سر دارد. این پرنده‌ی شیر مانند که محافظ خدایان بود، نماد زیاده‌‌خواهی و میل به رشد و پیشرفت است که با توجه به عملکرد تیم پرسپولیس می‌توان انتخاب طراح را تحسین کرد.

تاریخچه رنگ لوگو پرسپولیس

رنگ قرمز و سفید همواره عضوی جدانشدنی از باشگاه پرسپولیس بوده و در تمام لوگوهای این تیم از قدیم تا امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در لوگوهای اخیر باشگاه پرسپولیس علاوه بر رنگ قرمز و سفید از رنگ‌هایی همچون طلایی و مشکی نیز استفاده شده است که استفاده از هرکدام دلیل و علت خاصی را به دنبال دارد.

مشکی: رنگ مشکی نماد جدیت، ماندگاری و سرسختی است. با استفاده از این رنگ در کادر پایین و بالای سپر و همچنین استفاده درنام پرسپولیس احساس قدرت و جدیت بیشتر از قبل به مخاطب انتقال می‌یابد.

· قرمز: قرمز رنگی است که احساس هیجان و قدرت را در بیننده افزایش می‌دهد. استفاده رنگ قرمز در لوگو پرسپولیس از قدیم مرسوم بوده و در لوگو فعلی طیف استفاده شده مات بوده که نشان قدمت برند است.

· طلایی: رنگ طلایی برای بیان ارزشمند بودن برند می‌باشد که استفاده در ستاره بالا لوگو نشان می‌دهد دستاوردها و موفقیت‌ها برای این تیم ارزشمند است.

· سفید: رنگی که احساس سرزندگی و جوانی را نشان می‌دهد. رنگ سفید در دسته رنگ‌های خنثی محسوب شده و برای برجسته‌سازی اجزای لوگو بسیار کاربردی است.

برای دانلود فایل pdf کلیک کنید

برای دانلود فایل وکتور لوگو پرسپولیس کلیک کنید

لوگو پرسپولیس + تاریخچه + فایل وکتور 1

 لوگو پرسپولیس + تاریخچه + فایل وکتور 2