سیر تغییرات طراحی لوگو باشگاه استقلال از گذشته تا کنون

در طول تاریخ همیشه تغییرات، نشانی از رشد و پیشرفت بوده و در گذر زمان بسیاری از کسب و کارها و یا حتی خدمات و محصولات، با تغییر به پیشرفت و تکامل رسیده اند.  در زمینه طراحی لوگو نیز همین موضوع صادق بوده و با بررسی تاریخچه طراحی لوگو متوجه این تغییرات خواهید بود. در زمینه طراحی لوگو ورزشی و همچنین تغییرات طراحی لوگو باشگاه ها به موارد مختلفی مانند منجمله تغییرات طراحی لوگو باشگاه پرسپولیس،  طراحی لوگو المپیک فرانسه و غیره اشاره نموده ایم.

در این بخش از سایت قصد داریم به سیر تغییرات لوگو باشگاه استقلال در طول زمان بپردازیم. بهتر است بدانید که باشگاه استقلال در بدو تاسیس در سال 1945 با نام “دوچرخه سواران” بنیان نهاده شد و در ادامه به “تاج” و بعد از انقلاب به “استقلال” تغییر نام داد. در این گزارش در مورد لوگوی استقلال صحبت می کنیم که الهام گرفته از نشان دوچرخه سواران و تاج است.

سیر تغییرات طراحی لوگو باشگاه استقلال از گذشته تا کنون

تغییرات لوگو استقلال

*لوگوی این باشگاه به همین شکل بود، تا آخرین روزهای سال 1328 که نام آن به تاج تغییر کرد. کماکان حلقه هایی که یادآور نام دوچرخه سواران باشند، در لوگوی تیم تاج دیده می شدند.

*بعد از انقلاب اسلامی، تیم تاج به استقلال تغییر نام داد و لوگوی آن هم عوض شد. تصاویری که با عنوان لوگوی استقلال از سال 62 به بعد در دسترس است، تصویری کاملا متفاوت با لوگوهای قبلی و بعدی این تیم است. لوگویی کاملا آبی رنگ با طرحی خاص، شامل نوشته نام استقلال و یک توپ چهل تکه نصفه که زیر آن قرار دارد.

کاظم اولیایی، معاون ورزشی وقت باشگاه استقلال درباره پروسه انتخاب لوگو در آن زمان به ورزش سه گفت: سال 70 بود که طراحی لوگوی جدید باشگاه استقلال را به جایزه گذاشتیم. بیش از سیصد لوگو برای ما فرستادند. یک هیئت هم تشکیل دادیم که کارها را ارزیابی کنند. اعضای این هیئت 10 لوگو را انتخاب کردند و در مرحله بعدی به 3 لوگو رسیدیم. این سه لوگو در جلسه هیئت مدیره و گروه کارشناسی انتخاب شد و به طراحان آن ها سکه دادیم. لوگوی برتر که نهایتا انتخاب شد، توسط یک دانشجوی دانشگاه هنرهای زیبا طراحی شده بود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که طراحی لوگو استقلال دارد این است که برندسازی در آن قرار نداده‌اند. طراحی آن به قدری خاص و ساده بوده که در رکوردهای گینس (Guinness world records) آن را به‌عنوان پرچم استقلال شناخته و به احترام آن هم در سال 2019 لیگ قهرمانان آسیا آن را به اهتزاز درآوردند. شما زمانی که به قدمت این پرچم نگاه کنید به‌خوبی متوجه خواهیدشد که زیبایی و جذابیت آن بیشتر در قدمت آن است. هریک از طراحانی که قصد طراحی این لوگو را دارد در کم‌ترین زمان قادر است آن را طراحی کرده و در هر مکانی که مایل است از آن استفاده کند.

با همه این تفاسیر و تغییرات، در حال حاضر لوگو جدید باشگاه را شاهدیم که با تغییرات بنیادی و بسیار زیبای همراه بوده و در نتیجه به یک لوگو موفق و خوب تبدیل شده است. شما هم اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیئ