طراحی پوستر Kafa

کمپین خلاقانه سازمان Kafa در لبنان با طراحی پوستر این پیام را دارد که فحش، توهین و خشونت‌های کلامی درست مثل خشونت‌های جسمانی به زنان آسیب می‌رساند. فرم موجیِ(Waveform) کلماتِ توهین‌آمیز، مثل «فاحشه» که خطاب به زنان گفته می‌شود، به شکل یک زخم واقعی روی سر و گردن آنان گریم شده، تا نشان دهد که کلمات هم آسیب می‌زنند اگر چه ما نمی‌توانیم آن زخمها را ببینیم.

کافا یک سازمان فمنیستی غیردولتی در لبنان است که سال 2005 تاسیس شده و تلاش دارد با تبعیض‌های جنسیتی و خشونت علیه زنان در جامعه لبنان مبارزه کند. به همین منظور در سال 2011، این سازمان با کمک آژانس تبلیغاتی Y&R، کمپینی منتشر کرد که نمونه موفقی از کمپین‌های فرهنگی است. این کمپین در جشنواره تبلیغات اپیکا 2011 برنده جایزه برنز شد.

این کمپین که «کلمات صدمه می زنند» نام دارد. تلاش دارد تا نشان دهد که توهین‌های کلامی، درست مانند خشونت‌های فیزیکی به زنان آسیب می‌رسانند، آسیبی که واقعی است، اما دیده نمی‌شود و درمانش مدتها طول می‌کشد. سازمان کافا در این کمپین از زنانی که قربانی خشونتهای کلامی شده‌اند، خواسته که برای مشاوره و درمان با کارشناسان این سازمان تماس بگیرند.

ایده این کمپین بسیار بکر و خلاقانه است که در طراحی کاتالوگ موسسه نیز به خوبی هم طراحی و اجرا شده. کلمات توهین‌آمیزی که علیه زنان به کار می‌رود (مثل فاحشه) توسط یک مرد گفته شده و صدایش ضبط شده. سپس وِیوْ فٌرم ( شکل موج صدا) آن به دست آمده و به شکل یک زخم، روی صورت زنان گریم شده،‌ به شکلی که کاملا واقعی به نظر می‌رسد و انگار واقعا در نتیجه یک خشونت فیزیکی به وجود آمده است. در این کمپین، آسیبی که به روح و روان یک زن بخاطر فحش و ناسزا وارد می‌شود، به شکل واقعی روی صورتش پیاده شده تا مخاطبان آنها را ببینند و عمق آسیبها را درک کنند. چشمها، چیزی را که می‌بینند باور می‌کنند، بنابراین در کمپین کافا، هم مردان متوجه زخمهایی که ایجاد کرده‌اند (‌اما نمی‌بینند)، می‌شوند و هم زنان مجاب می‌شوند که به دنبال درمان این آسیب‌ها بروند.

باور پذیری در این کمپین اصل مهمی است، مخاطب باید بپذیرد که فحش و ناسزا آسیب می‌زند(این شعارِ کمپین هم است)، پس این کمپین را نمی‌توان با تکنیک مینی‌مال، سه بعدی یا مونتاژ اجرا کرد، بلکه باید کاملا واقع گرایانه باشد. اجرای مینی‌مال یا سه‌بعدی ممکن است ما را از واقعیت دور کند و این ریسک بزرگی در این کمپین است. در تکنیک مونتاژ هم، کمترین بی‌دقتی، حواس مخاطب را پرت می‌کند و مخاطب به جای تمرکز روی کار و دریافت پیام، به دنبال ضعف‌های اجرا و ایرادهای مونتاژ می‌گردد. به همین دلیل کمپین Kafa، به درستی از تکنیک عکاسی و گریم، برای ایجاد یک حس واقعی استفاده کرده، و از این طریق به باورپذیری مخاطبان، کمک کرده است.

چهره‌هایی جذاب و معصوم، لبریز از زنانگی، با نگاهی معنا‌دار در سکوت به ما خیره شده‌اند. نور ملایم روی صورتها، از ایجاد سایه‌های عمیق و پرکنتراست جلوگیری کرده و شخصیتی ساده، مظلوم و شکننده را به نمایش گذاشته که ما را به هم‌ذات پنداری دعوت می‌کنند. زخمها و کبودی‌های این چهره‌های معصوم، بسیار حرفه‌ای طراحی شده و ما آنها را به راحتی به عنوان زخم و خراش واقعی می‌پذیریم.