طراحی کاتالوگ چیست

برای اینکه بدانیم طراحی کاتالوگ چیست ابتدا بایستی مواردی از جمله کاتالوگ چیست و انواع کاتالوگ را بدانیم. سپس به موارد بیشتری مانند طراحی صفحات داخلی کاتالوگ بپردازیم. متاسفانه برای بسیاری از برندها و کسب و سوال است که کاتالوگ چیست؟ پس با ما همراه باشید تا به این پرسش شما که طراحی کاتالوگ چیست پاسخ دهیم.

کاتالوگ چیست

به طور خلاصه دفترچه ای که طرز کار دستگاهی را نشان دهد، کارنما – فهرست ، فهرست راهنمای اشیاء، بروشور، کالانما یا کاتالوگ نامیده می شود. کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و …را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

طراحی کاتالوگ نیز در وافع مدیریت و هنر چیدمان موضوعات بالا به صورت هنری و زیبا می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا اگر به صورت حرفه ای انجام نشود ممکن است شما هزینه های زیادی را از دست دهید.

انواع کاتالوگ

بررسی انواع کاتالوگ را می توان از جهات مختلف مد نظر قرار داد اما به طور کلی به لحاض فیزیکی دو دسته کاتالوگ داریم.
کاتالوگ های چاپی : که به صورت دیجیتال و یا افست بر روی انواع کاغذ چاپ و سپس صحافی می شوند.
کاتالوگ دیجیتال: که به صورت الکترونیکی بر روی وب سایت و یا گوشی های موبایل قابل دسترسی است.طراحی کاتالوگ دیجیتال به لحاظ کاهش هزینه ها بسیار مورد توجه قرار می گیرد

انواع کاتالوگ از نظر سایز

کاتالوگ‌ها مانند سایر محصولات تبلیغات چاپی، دارای اندازه‌های استاندارد و مختص به خود هستند. این استانداردها بر اساس تجارب قبلی به وجود آمده و در درجه اول توصیه می‌شود کاتالوگ خود را در یک اندازه استاندارد و پرکاربرد طراحی کنید.به‌طور معمول کاتالوگ‌ها در دو سایز A4 و A5 و به سه صورت عمودی، افقی و مربعی طراحی و چاپ می‌شوند. البته سایزها و اشکال دیگری از کاتالوگ نیز وجود دارد که معمولا به دلیل اتلاف زیاد کاغذ هزینه بیشتری را موجب می‌شوند.

دو دسته کلی بالا را به عنوان اصلی ترین موارد انواع کاتالوگ می توان نام برد، اما بر اساس موارد دیگری مانند جلد، رنگ و …… نیز می توان انواع کاتالوگ را نام برد.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

·  یکی از مهمترین تفاوت های بین کاتالوگ و بروشور، طراحی و چاپ آنها در سایزهای مختلف است، در واقع بروشور می تواند در هر سایزی چاپ شود درحالیکه برای کاتالوگ سایز خاصی درنظر گرفته نمی شود و عموما در سایز A4 و A5 طراحی می شود.
· بروشورها از لحاظ قیمت، بسیار ارزانتر از کاتالوگ ها هستند، از این رو می توانید با خیالی راحت، بروشورها را در تیراژ بالا چاپ کنید.
·  بروشورها از لحاظ قیمت، بسیار ارزانتر از کاتالوگ ها هستند، از این رو می توانید با خیالی راحت، بروشورها را در تیراژ بالا چاپ کنید.
· کاتالوگ دربردارنده اطلاعات کلی است و بروشور از اطلاعات جزئی تشکیل شده است.

بروشور یک کتاب یا مجله ی باریک و کوچک است که تعداد زیادی تصویر و اطلاعات درباره ی یک محصول، مکان، و غیره دارد. عمدتا از یک برگه یا سه برگه تشکیل شده تا بتوان آن را در مناطق گوناگون به راحتی توزیع کرد. بروشور باید بسیار جذاب باشد تا مردم حداقل یک نگاه مختصر به آن بیاندازند. امروزه الگو ها، طرح ها، و انواع مختلفی از بروشور ها موجود است؛ از جمله بروشور های طرح مجله، بروشور های سه بار تا شده، و یا بروشور های پست کارتی.
اصلی ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ این است که بروشور یک سند چاپ شده و کوتاه است. این دفترچه شامل مواد توصیفی یا تبلیغاتی است. از سوی دیگر، کاتالوگ سند یا کتابی است که حاوی اسامی، محصولات یا کتاب ها به صورت لیست بندی شده است.

نتیجه گیری:

شما با دانستن طراحی کاتالوگ چیست می توانید به نقاط ضعف و قوت کاتالوگ کسب و کار خود پی برده و به جهت موفقیت خود، از بروز اشتباهات جدی در طراحی کاتالوگ خود پر هیز نموده و یک کاتالوگ بی نقص و زیبا برای خود طراحی نمائید.