نمایندگی پخش آگهی های صدا و سیما

یکی از  مهم ترین رسانه های تبلیغات سراسری در ایران، رسانه ملی (سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) است. لذا آژانس تبلیغاتی دارابی با اخذ نمایندگی پخش آگهی های صدا و سیما، به ارائه مشاوره به سازمان ها ،ارگان ها و بنگاه های اقتصادی می پردازد که متمرکز به پخش اگهی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی این سازمان گردیده است.

براساس اطلاعات موجود و بررسی های انجام شده، در حال حاضرعمده تریـــن فضای تبلیغات و اطلاع رسانـــــی در ایـــران به تبلیغات در رسانـــه های دیــداری ، شنیداری اختصاص داردکه در ایــن خصوص پخش پیام هـــای بازرگانــــی از شبکه هــای مختلف سراسری ، استانـــی، و برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بواسطه بیشترین مخا طب از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آژانس تبلیغاتی دارابی مجری رسمی پذیرش و پخش تبلیغات در صدا و سیما میباشد و دارای قرارداد همکاری پخش تبلیغات در صدا و سیما با اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران میباشد.  همچنین این کانون از سال 1387 موفق به اخذ مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران گردید.

وجود موارد بسیار زیاد حقوقی و فنی و تحصصی در مورد پخش آگهی های صدا و سیما باعث میگردد که سازمانها نیاز به ارائه مشاوره برای پخش تیزرهــای تبلیغاتی خود داشته باشند. پخش آگهــی از شبکه های صدا و سیما علاوه بر داشتــن پروانه فعالیت کانـــون آگهی تبلیغاتی از وزارت ارشاد اسلامی و داشتن نمایندگی قرارداد همکاری با اداره کــل بازرگانی سازمان صــدا و سیما مستلزم برخورداری از تجربیات و آشنایی با ریزه کاریهای این امـــر بویژه ضوابط و مقررات پخش آگهی درصدا و سیماست که درابتــدای هـر سال از سوی سازمـــان صدا و سیما به کانونهای دارای قرارداد همکاری ابلاغ می گردد.

بر اساس این ضوابط که از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است متناسب با پـــارامترهائــی همچون میــزان بودجه، بازار هدف ، نـــوع مخاطب وپیـــام مـورد نظر و همچنین اصــول علمی بازاریا بی برای ماندگاری پیـام ما می توانیم برای ارایـــه بهترین گزینه نوع قرارداد و تنظیــم کنداکتـــور پخش اقدام کنیم که این امر نیاز به برنامه ریــزی و محاسبــه دقیق درچارچوب اهداف تبلیغاتی صاحب پیــام را دارد . برای تبادل نظــر در ایــن بــاره و کسب آشنایی بیشتر ما آماده برگزاری نشست با شما می باشیم.

اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ،مجری پذیرش تبلیغات بازرگانی درصدا وسیما می باشد.کانون های آگهی تبلیغاتیسروش ایماژ با داشتن قرارداد همکاری با این اداره کل یکی از کانون های آگهی تبلیغاتی دارای مجوز برای فعالیت در جهت جذب عقد قرارداد پخش آگهی از صدا و سیماست.

تعرفه تبلیغات در صدا و سیما سال ۱۴۰۰

تلویزیونی

رادیویی

قوانین عقد قرارداد تبلیغات تلویزیونی و رادیویی (درج شده در سایت سازمان بازرگانی صدا و سیما)

مقدمه:

•    در راستای سیاست های اصل 44 و سیاست های اقتصاد مقاومتی براساس برآورد ظرفیت های پیش بینی شده با هدف حمایت حداكثری از كار و سرمایه ایرانی برگرفته از رویكرد زیر تهیه و تدوین شده است.
•    تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی
•    حمایت از كار آفرینان و به حداكثر رساندن مشاركت واحدهای تولیدی و خدماتی كشور
•    حمایت از تولید كنندگان، صادر كنندگان محصولات و خدمات ایرانی
•    حمایت از مخترعین و فعالان دانش بنیان
•    ایجاد رقابت سالم در حوزه های تولیدی كشور
•    توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف كالاهای داخلی
•    كمك به ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی دربخشهای سلامت،محیط زیست و…
•    كمك به ارتقاء سطح استاندارهای كالا و خدمات ایرانی در مقایسه با سایر تولیدات مشابه
•    اهتمام جدی به برند ایرانی و حمایت لازم در این بخش به منظور حضور مستمر برندهای ایرانی كه دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد.

تعاریف

ماده 1- آگهی تبلیغات  بازرگانی:
معرفی كالا و خدمات با هدف تجاری كه موجب آگاهی، ایجاد علاقه و یا وفاداری در افكار مخاطبین از طریق طراحی، آماده
سازی، تولید و پخش از طریق شبكه های رادیویی و تلویزیونی می شود كه نتایج آن موجب معرفی و یا ارتقاء نام و نشان تجاری (برند)،فروش و یا افزایش فروش كالا و خدمات صاحبان آگهی می گردد.
ماده 2- صاحب آگهی
به اشخاص حقیقی و یا حقوقی (اعم از بخش دولتی یا خصوصی) گفته میشودكه به منظور معرفی كالا و محصول یا خدمات خود ضمن پذیرش اصول و ضوابط اداره كل بازرگانی اقدام به سفارش و پخش آگهی از شبكه های رادیو و تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مینمایند.
1-2: گروه صاحبان آگهی:
گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه
گروه دوم: بانكها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه
گروه سوم: وزارتخانه ها، سازمانها و شركتها و موسسات دولتی و موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی
گروه چهارم: به استثنای گروه یك تا سه
تبصره 1: خودرو سازها و شركت های بیمه در گروه چهار محاسبه میشوند.
هلدینگ گروه اقتصادی برای گروه چهار:
– هلدینگ ها به آن دسته از اشخاص حقوقی صاحبان كالا و خدماتی اطلاق میگردد كه سهامداران مجموعه گروه ها مطابق قانون تجارت بیش از 50 درصد سهام و سرمایه (كه در ثبت شركت ها به ثبت رسیده است) متعلق به گروه اصلی(مركزی) باشد.به این دسته از صاحبان كالا جدول بودجه ماهانه به كل گروه تعلق میگیرد لیكن از آنجا كه بقیه ظرفیت های تولیدی هرگروه مانند بخشهای صنایع دستی و فرش دستبافت، كشاورزی،صنعت و خدمات بر اساس جدول هدفمندی و سایر بندها تعیین میگردد مبنای تسهیم جدول بر مبنای سقف بودجه هرگروه خواهد بود.
آندسته از صاحبان كالا و خدماتی كه هلدینگ نیستند ولی تنوع محصول یا خدمات داشته باشند بر اساس میزان بودجه ارائه شده برای هر یك از گروه محصولات از بقیه ظرفیتهای تولیدی و سایر بندها تعلق میگیرد.
تبصره 2: درصورتیكه گروه مذكور در سالهای بعد از مجموعه هلدینگ خارج شوند مبنای محاسبه بودجه ماهانه میزان اعتبار
اولیه گروه در سال قبل بوده و ملاك افزایش بودجه سقف گروه هلدینگ می باشد.
ماده 3- شركت همكار و تعهدات:
شركت همكار، به شركت ها و كانون های تبلیغاتی اطلاق میشود كه دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و ضمن قبول ضوابط و مقررات اداره كل بازرگانی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی اقدام به عقد قرارداد همكاری نمایند .
الف- هر شركت همكار كه برای صاحب آگهی درخواست عقد قرارداد می نماید، میبایست از صاحب آگهی معرفی نامه سال 1395 ارائه نماید. (در صورت عدم قید مدت اعتبار از سوی صاحب آگهی، معرفی نامه یك ماه معتبر خواهد بود.
ب- هیچگونه وكالت برای نقل و انتقال و واگذاری امتیاز كانون مورد قبول نمیباشد. در صورت لزوم بایستی مجوز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.
ماده 4- تعریف قرارداد و شرایط آن:
قرارداد پخش آگهی تعهدی است كتبی كه طبق تعرفه های مصوب به صورت دو طرفه كه شامل اداره كل بازرگانی و صاحب آگهی و یا به صورت سه طرفه شامل اداره كل بازرگانی، صاحب آگهی و شركت تبلیغاتی تنظیم و پس از امضاء و اخذ مدارك، معتبر و نافذ خواهد بود.
الف- صاحبان آگهی زمانی مجاز به انعقاد قرارداد میباشند كه ضوابط و مقررات پخش آگهی بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند.
ب- تمام قراردادها طبق نمونه هایی كه از قبل توسط اداره كل امور حقوقی تهیه شده، منعقد و مبادله میشود.
ج- هر قرارداد بنام یك صاحب آگهی كه نام تجاری و نمایندگی رسمی یا مالكیت آن را طبق مدارك رسمی ارائه نماید، منعقد خواهد شد و از پذیرش قرارداد هائی كه چند صاحب آگهی ائتلاف كرده باشند خودداری می شود.
د- درصورتیكه صاحبان كالا وخدمات از انجام تعهدات خود برابر تشخیص اداره كل بازرگانی در زمان های مقررخودداری نمایند اداره كل مزبور از پخش آگهی های تبلیغاتی صاحب آگهی خودداری نمایند و نسبت به وصول مطالبات خود با اجراء تعدیلات لازم از طریق مبادی ذیربط اقدامات لازم را مبذول نماید.
هـ- امضاء قرارداد میبایست ازطرف مقام تشخیص و صاحبان امضای مجاز و ذی سمت مقامات موضع بند 1-2 ضوابط حاضر باشد و برای اشخاص حقوقی عمومی و خصوصی حسب مورد ارائه تصویری از اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی كه در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی نموده باشد الزامی است.
وـ در قراردادهای دوطرفه صاحب آگهی میتواند شركت همكار یا شركت های همكار خود را متعاقباً قبل از پخش معرفی نماید.
تبصره 3: تغییر شركت همكار در قراردادهای سه طرفه با ارائه تسویه حساب از شركت همكار قبلی، حداكثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ اعلام به اداره كل بازرگانی انجام خواهد شد. قبولی پخش ازشركت همكار جدید بلافاصله صورت میپذیرد درصورت اعتراض شركت همكار قبلی اداره كل بازرگانی جهت تعیین تكلیف كارمزد باقی مانده و اقدامات اجرایی بعنوان حكم و داور مرضی الطرفین به مسئله رسیدگی خواهد كرد و نظر اداره كل بازرگانی قطعی و لازم الاجراء است.
تبصره 4: درصورت اجراء تبصره 3 تمامی تعهدات سازمان نسبت به صاحبان آگهی كماكان به قوت خود باقی میباشد.

انواع قرارداد تبلیغات تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

ماده 5- انواع قرارداد ها:

5-1 قرارداد نوع الف تلویزیونی و رادیویی : پخش آگهی در همه طبقات امكان پذیر است.
5-2 قرارداد نوع ب تلویزیونی : طبق جدول شماره 22 تا طبقه 14 امكان پذیر است.
5-3 قرارداد نوع ج تلویزیونی : طبق جدول شماره 22 فقط تا طبقه 10 امكان پذیر است.
5-4 قرارداد بسته های ویژه: به قراردادهایی گفته میشود كه پخش آن در اختیار اداره كل بازرگانی خواهد بود.
5-5 قرارداد استانی ملی و بومی : پخش آگهی در شبكه های استانی بر اساس تعرفه خاص استانی و بومی و ملی انجام خواهد شد.
5-6 قرارداد مشارکتی: قراردادهایی كه به موجب آن صاحبان كالا و خدماتی كه دارای یكی از قراردادهای فوق الذكر باشند و قصد مشاركت حامی مالی برنامه های رادیویی و تلویزیونی را داشته باشند با تفاهم شبكه مورد نظر منعقد خواهد شد.
تبصره 5: در صورت درخواست صاحبان كالا و خدمات برای تجمیع قراردادهای نوع الف، ب ، ج در یك قرارداد نوع الف در هنگام عقد قرارداد این امر با موافقت اداره كل بازرگانی امكان پذیر میباشد. در این صورت قبل از پخش تسهیم آن به نوع ب و ج بلامانع است.
5-7 قرارداد فرهنگی:
1- عقد قرارداد پخش آگهی های فرهنگی با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها و در قالب جدول ذیل می باشد.

2- تشخیص فرهنگی بودن آگهی به عهده اداره کل بازرگانی خواهد بود.
3- میزان ریالی پخش در بسته اول ( صبحگاهی ) و بسته دوم ( عصر گاهی ) و بسته سوم ( شامگاهی ) توزیعی یکنواخت خواهد داشت.
4- نحوه پرداخت موسسات و سازمان های دولتی و وابسته به دولت و عام عمومی غیر دولتی فقط به صورت نقدی می باشد.
5- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی بر اساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات یا شرکت تبلیغات صورت میگیرد.
5-8 قرارداد محتوایی ارزشی و دینی کتاب و فیلم های سینمایی:
گروه اول : تولیدات محتوایی ارزشی و دینی  شامل : کتاب و فیلم های ارزشی مانند دفاع مقدس – انقلاب اسلامی – خانواده – کودک و…. می باشند.
گروه دوم : سایر تولیدات محتوایی فیلم و کتاب را مشمول میشود.
1- عقد قرارداد های ارزشی و دینی دو گروه با رعایت مجموعه ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی ها در قالب جدول زیر می باشد.

2- کارمزد به این گونه قرارداد ها تعلق نمیگیرد.
3- نحوه پرداخت موسسات و سازمان های دولتی و وابسته به دولت و عام عمومی غیر دولتی فقط به صورت نقدی می باشد.
4- زمان و شبکه های تلویزیونی و رادیویی بر اساس ظرفیت های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین و سفارش توسط صاحبان کالا و خدمات و یا شرکت تبلیغات صورت می گیرد.