6 مرحله مشاوره تبلیغات و برندینگ

هر برندی در بازار برای موفقیت، اهداف و چشم انداز هایی را دنبال می کند و برای آن علاوه بر هزینه از کارشناس تبلیغات و برندینگ مختلفی نیز استفاده میکنند. در این مقاله از آژانس تبلیغاتی دارابی سعی کردیم تا به عنوان یک مشاور تبلیغات و برندینگ، برای شما شش مرحله خلاقانه برای تعیین اهداف و موفقیت برند را معرفی نماییم. ما در این مقاله مروری خواهیم داشت در اهداف تجاری ، طراحی لوگو، هویت بصری شرکت و چشم انداز برند. اگر چه بسیاری از شرکت ها اقدام به استخدام مشاور برندینگ می کنند و یا از آژانس های برندینگ استفاده می کنند، اما با این مقاله مشاوره تبلیغات و برندینگ شما، راهی شفاف و روشن را در این مسیر خواهید داشت.

امروزه رقابت بین مشاغل بسیار شدید است و همین موضوع باعث نیاز به مشاوره تبلیغات و برندینگ را ایجاد می کند. برای متمایز شدن یک برند ، نیاز است که یک شرکت به صورت منحصر به فرد و قابل تشخیص، توسط مشتریان باشد. برند قدرتمند همان چیزی است که در پس هر محصول موفق قرار دارد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید که توسط Nielsen انجام شد، مشخص کرد که تقریباً 59٪ از مردم ترجیح می دهند محصولات جدید را از برندهای آشنا که می شناسند و به آن اطمینان دارند بخرند و 21٪ می گویند که اگر از برند مورد علاقه آنها، کالا یا خدماتی تولید شود، آماده خرید آن هستند. با این توضیحات کاملاً مشخص و واضح است که مشاوره تبلیغات و برندینگ قبل از راه اندازی هر کسب و کار و یا کمپین تبلیغاتی چقدر واجب می باشد. به همین دلیل هم بسیاری از برندها از کارشناس تبلیغات و برندینگ استفاده نموده و استخدام مشاور برندینگ و مشاور تبلیغات را در اولویت داشته و  با آژانس های برندینگ مختلف رایزنی و همکاری می نمایند.

آژانس برندینگ دارابی با ۱۸ سال سابقه فعالیت و همکاری با برندهای مختلف داخلی و خارجی و تجربیات علمی و عملی مختلف آماده ارائه مشاوره تبلیغات و برندینگ برای کسب و کارها می باشد.

برخی از کسب و کارها فکر می کنند فقط متخصصان بازاریابی هستند که همه کارهای برند را انجام می دهند. حال اگر یا یک تیم از  طراحان حرفه ای صحبت کنید، آنها به شما خواهند گفت که چقدر اشتباه می کنید. همچنین اگر با مدیر یک برند صحبت کنید او معتقد خواهد بود که تمام کار به عهده مدیر برند می باشد، اما واقعیت اینجاست که هویت برند توسط یک شخص یا یک گروه ساخته نمی‌شود بلکه هویت برند با همکاری جمعی کلیه افراد حاضر در هر کسب و کاری ساخته می شود.

برند چیست؟

اخیراً ، از کلمه “برند” معمولاً بعنوان چیزهای مرسوم و شناخته شده؛ به ویژه در صنعت مد استفاده می شود ، بنابراین بسیاری از مردم معنای اصلی واقعی آن را فراموش می کنند. طبق BusinessDictionary ، برند، طرح ، نشانه ، نماد ، کلمات یا ترکیبی از اینها است که با ایجاد تصویری مشخص  از یک محصول یا خدمات، آن را از رقبای خود متمایز می کند ،. به عبارت دیگر ، یک برند تجاری در واقع ذهنیت بصری است که افراد از یک شرکت یا یک محصول در ذهن خود ایجاد می کنند. یک هویت تجاری موثر هویتی است که مشتریان را با سطح بالایی از اعتبار و کیفیت همراه می کنند.

با این حال ، برند قدرتمند نه تنها به ویژگی های زیبایی عناصر تجاری بلکه به جزئیاتی مانند پیام و جذابیت احساسی پشت آن بستگی دارد. برای ایجاد هویت برند مناسب ، مشاور تبلیغات و برندینگ باید به جزئیات مربوط به اهداف تجاری و همچنین تحقیق در مورد بازار و مخاطبان هدف آن بپردازند. در اینجا ما یک فرآیند برند تجاری را به شش مرحله اساسی تقسیم کرده ایم که کارشناس تبلیغات و برندینگ باید در مسیر ایجاد نام تجاری موفق طی کنند.

مشاوره تبلیغات و برندینگ

مشاوره تبلیغات و برندینگ

مرحله 1. اهداف تجاری و شخصیت برند

البته ، یک آژانس برندینگ یا مشاور تبلیغات و گرافیست نیست که اهداف یک شرکت را تعیین کند یا شخصیت آن را مشخص کند ، اما همچنان آنها پایه و اساس برای تمام فرایندهای نام تجاری هستند. برای دریافت نتایج مورد انتظار ، شرکت باید اولویت ها و مقادیر، اهداف، ویژگی ها و بسیاری موارد دیگر را در اختیار مشاور تبلیغات و برندینگ قراد دهید، که روی مارک تجاری کار کند. البته لزوماً نیازی به تعریف اهداف و نیاز ها در اول کار نیست و ممکن است بعداً در طی یک فرآیند خلاق اصلاح شوند ، اما داشتن برخی از آنها در ابتدا حیاتی است.

علاوه بر این ، قبل از اینکه طراحان روی قسمت بصری کار کنند ، باید شخصیت مورد نظر شرکت یا محصول را مشخص کنند. که البته این کار نیز به صورت جمعی انجام می شود. طراحی برند بدون مشخص شدن این بخش مانند نقاشی پرتره از عکس است. در مورد مارکتینگ هم همین طور است. اگر مشتریان توضیحاتی راجع به شرکت خود به طراح ارائه نکنند، در این صورت خوب است ، طراحان  از مشتریان بخواهند لیستی از 4-5 کلمه کلیدی را که توصیف تجارت آنها است را  تهیه کنند.

تجربه نشان داده  که همه مشتریان با آمادگی به سراغ مشاوره تبلیغات و برندینگ نمی آیند. آنها ممکن است به جزئیات فکر نکنند و فقط یک طرح بصری جذاب بخواهند که موفقیت کسب و کار آنها را به همراه داشته باشد. اما اینگونه نیست و موفقیت در این بخش به عوامل مختلفی وابسته است.

مرحله 2. تحقیقات بازار و بازاریابی

وقتی اهداف توسط مشاوره تبلیغات و برندینگ و با همکاری کارشناسان تبلیغات و برندینگ تعیین می شود و شخصیت یک شرکت واضح  و مشخص به نظر می رسد ، مشاوران تبلیغات و برندینگ سراغ کارهای تحقیقاتی می روند. این مرحله مربوط به همه افراد شاغل در برند می باشد و از ضروریات است، هم مشاوران تبلیغات و برندینگ، گرافیست، دیجیتال مارگتینگ و ….. این تحقیقات کمک می کند تا در محیط تجاری آینده غوطه ور شوید و ویژگی هایی را که ممکن است در موفقیت آن تأثیر بگذارد ، درک کنیم.

ابتدا تحقیقات بازار انجام می شود. مشاوران تبلیغات و برندینگ اطلاعات مربوط به بازار و رقبای بالقوه را که از منابع مختلف آمده است را جمع آوری می کنند. در این قسمت خوب است که از تجربه افرادی که در این زمینه سابقه داشته اند استفاده کنید. داشتن متخصصان و افراد با تجربه در این مرحله کمک می کند تا بهترین نتیجه بدست آید.

کارشناس تبلیغات و برندینگ و سایر افراد باید به نیازهای مخاطبان و مشتریان شناخت کامل داشته باشند. یک برند تجاری برای جلب اعتماد باید تأثیر خوبی روی خریداران یا کاربران بالقوه خود بگذارد. تحقیقات بازار کمک می کند تا عمیق تر به نیازها و ویژگی های روانشناختی مخاطب مورد نظر برسیم.

مرحله 3. طراحی لوگو

برخی از افراد معمولاً یک لوگو را با یک نام تجاری یا برند اشتباه می گیرند اما طراحی لوگو فقط یک مرحله از فرآیند نام تجاری است. با این حال ، دست کم گرفتن نقش طراحی لوگو اشتباه بزرگ و فاحش است. این نشان اصلی هویت برند ، برجسته ترین نماد تصویر برند و پایه و اساس یک استراتژی بازاریابی موثر است که ارتباط آن با مخاطب را امکان پذیر می کند.

در مقاله طراحی لوگو: توضیحات مفصل و کاملی پیرامون طراحی لوگو حرفه ای و خلاق برای هر نوع کسب و کاری را توضیح داده ایم اما به صورت اختصار برای طراحی لوگو موارد ذیل را رعایت کنید:

تحقیقات کاربر: بدانیم مخاطبان و مشتریان ما که هستند، در چه رده سنی قراردارند و دها مورد دیگر که باید از مخاطبان و کاربران خود بدانیم را جمع آوری کنید. در این بخش از کمک مشاور تبلیغاتی نیز میتوانید کمک بگیرید.

تحقیقات بازار: یکی از مهم ترین وظایف مشاوره تبلیغات و برندینگ تحقیقات بازار است که بایستی توسط تیم منسجم و در حوزه های مختلف انجام شود. بهتر است در این بخش به استخدام مشاور تبلیغات و برندینگ روی اورید.

طرح خلاقانه: طراحی لوگو بایستی خلاقانه و زیبا و در عین حال ساده و کاربردی باشد. برای موفقیت در این بخش، علاوه بر گرافیست خوب می توانید از آژانس های برندینگ استفاده نمائید.

انتخاب جهت سبک: نوع سبک و طراحی لوگو را با توجه به تحقیقات بازار و مخاطب و محصول مشخص کنیم

انتخاب رنگ : رنگ سازمانی را با توجه به تحقیقات بالا انجام دهیم

تست : تست کنید که لوگو در اندازه ها و محیط های مختلف مناسب و بدون مشکل باشد. ازجمله در سایت و ابعاد کوچک و بزرگ

طراحی برند بوک : ایجاد یک راهنمای برند یا برند بوک باعث اتحاد و ایجاد هماهنگی در استفاده از لوگو خواهد شد.

یکی از جنبه های تحقیق شامل بررسی لوگو شرکت های رقیب است. این مورد کمک می کند تا از تشابه غیرضروری با سایر لوگوهای موجود در بازار جلوگیری کرده و از یک نام تجاری اصلی و اورجینال استفاده کنید.

پس از کامل شدن لوگو، طراحان قسمت تست را شروع می کنند. مسئله این است که همه چیز در صفحه نمایش دیجیتال شاید خوب به نظر برسد اما  در محیط های مختلف یا سطوح مختلف ممکن است لوگو خوب به نظر نرسد. به همین دلیل لوگو را در محیط ها، سایزها و ابزار های مختلف تست می کنند تا به مشکل برنخورند. طراحی لوگو سهم بزرگی در برندسازی دارد ، بنابراین به طراحان توصیه می شود که به روند خلاقیت آن بسیار توجه کنند. یک لوگو خوش فکر ارزش سرمایه گذاری را دارد.

مرحله 4. عناصر بصری برند

طراحی لوگو تنها بخش نمایش بصری یک برند نیست. مطمئناً ، اگرچه تمرکز اصلی همیشه بر لوگو خواهد بود اما عناصر دیگری نیز وجود دارد که شایسته توجه هستند ، مانند طراحی وب سایت ، تایپوگرافی و فونت و طراحی کاتالوگ و …..

شرکت ها اغلب به دنبال روش های شخصی سازی یک برند هستند و طراحان معمولا برای این کار راه حل های مختلفی دارند. استفاده از کاراکتر و یا شخصیت ها، روشی سفارشی هستند که برای نشان دادن نام تجاری به روشی کاملاً نمادین استفاده می شود. استفاده از کاراکترها می توانند به عنوان بخشی از یک لوگو مورد استفاده قرار بگیرد، یا به عنوان یک شخصیت تجاری خاص مورد استفاده قرار بگیرد. چنین کاراکترهایی توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با مخاطب دارند. کاراکتر ابزاری برای ارتباط و تعامل با کاربران است که به انتقال پیام به روشی غیر معمول و یا خلاقانه کمک می کند. مردم شروع به دیدن کاراکتر به عنوان نماینده اصلی شرکتی می کنند که آنها را به عنوان محصول یا خدمات معرفی می کند. کاراکتر کارآمد قابلیت شناسایی و به یاد ماندنی بودن یک برند تجاری را تضمین می کند و به راحتی توجه کاربران را به خود جلب می کند. با این توضیحات شما نام یکی از این کاراکترها را کامنت کنید.

یکی دیگر از عناصر بصری که در هویت برند تاثیر بسزایی دارد، تایپوگرافی و یا فونت است. بسیاری از لوگوها از طریق تایپوگرافی ایجاد می شوند یا حاوی فونت هستند اما تایپوگرافی به اینجا ختم نمی شود. بنرها ، کارت های ویزیت، نامه نگاری هایی که یک شرکت انجام می دهد، باید شامل علائم هویت تجاری نیز باشد. شما می توانید فونت ها را برای نام تجاری خود به صورت اختصاصی ایجاد کنید. طراحان اغلب فونت های سفارشی را برای شرکت ها ایجاد می کنند تا حتی در چنین جزئیات کوچک نیز منحصر به فرد باشند. با این حال ، این تنها گزینه نیست. کارشناسان ممکن است ترکیبی از فونتهای معمولی را انتخاب کنند که مناسب بهترین برند باشد. به این ترتیب کاربران به راحتی به خاطر می آورند که برند تجاری از همه جزئیات برخوردار است.

مرحله 5. سایر ابزارهای ارتباطی برند

وقتی لوگو آماده شد ، رنگ انتخاب می شود و سایر عناصر بصری آماده می شوند ، وقت آن است که آنها را به یک سبک سازمانی هارمونیک متحد کنید. این مورد زمانی ضروری است که یک شرکت دارای زیر مجموعه های مختلف و یا بسیار بزرگ باشد و استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلف آن، توسط افراد زیادی استفاده شود. اینجاست که این کار کمک کرده و باعث می شود یک انسجام و هماهنگی در کل مجموعه دیده شود:

کارت ویزیت: امروز کارت ویزیت یک کالای ضروری در ارتباطات تجاری است ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارت ویزیت به درستی نماینده یک برند است ، از وجود چندین طرح مختلف خوداری نموده و همه را به یک شکل صادر کنید.

سربرگ : مکاتبات و ارتباطات تجاری همیشه وجو داشته است. برای نشان دادن نام تجاری یک شرکت به صورت واحد ، طراحان باید روی یک سربرگ واحد کار کنند. سربرگ ها و پاکت نامه ها باید حاوی عناصر هویت تجاری باشند که سطح حرفه ای را نشان می دهد.

بیلبوردها و بنرها: آنها بخشی اصلی از برند تجاری و بازاریابی هستند ، بنابراین مشتریان اغلب از طراحان می خواهند که روی یک ایده خلاقانه برای تبلیغات در فضای باز و بنرهای وب و محیطی کار کنند.

خودرو سازمانی: خودرو شرکت هایی که تحویل محصول را ارائه می دهند ، یکی از ابزارهای ارتباطی می باشد. بنابراین عناصر هویت تجاری در اتومبیل های شرکت یا کامیون ها یک روش کارآمد برای تبلیغات در فضای باز است.

تی شرت، کلاه. و لباس های دارای:  لباس متحد الشکل روحیه تیمی را در یک شرکت ایجاد و به مخاطب انتقال می دهد. بنابراین کارفرمایان اغلب از این ویژگی ها استفاده می کنند. تی شرت ها و کلاه های مارک دار در صورت نیاز و یا استفاده از آنها می توانند جایگزین مناسبی برای لباس فرم باشند.

مرحله 6. نوشتن برند بوک

کار تمام شده است کلیه امور برند انجام شده است. آخرین وظیفه مشاوران تبلیغات و برندینگ این است که اطمینان حاصل کند مخاطبان و زیر مجموعه شرکت به درستی از همه این ابزارها استفاده می کنند. راهنمای سبک یا برند بوک سندی است که دستورالعمل هایی در مورد روش های صحیح و غلط استفاده از طرح های ایجاد شده برای نام تجاری ارائه می دهد. به طور سنتی ، برند بوک  شامل توضیحاتی  در مورد نحوه صحیح استفاده از لوگو، رنگ، سایز و …….. برای جلوگیری از عملکرد ضعیف بصری ، می باشد. در واقع شما با این برند بوک سایرین را راهنمایی می کنید که چگونه و با چه فرم و رنگ و سایزی از ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده مناسب را ببرند.

همانطور که می بینید مشاوره تبلیغات و برندینگ یک فرآیند پیچیده است. هر مرحله باید بر اساس نیاز مخاطبان هدف و اهداف تجاری خوب اندیشیده شود. در طول اجرا و حتی پس از لانچ شدن بایستی به بررسی مجدد پرداخت تا بهترین نتیجه حاصل گردد. آژانس تبلیغاتی دارابی با سابقه اجرای بیش از 18 ساله خود آماده مشاوره به برندها می باشد.

منبع: tubikstudio.com