22 سوال مهم طراحی لوگو که از طراح و مشتری باید پرسید و با نام چک لیست طراحی لوگو از آن یاد می شود. وقتی صحبت از طراحی لوگو می شود، طراحان و مشتریان هر دو چیز زیادی برای توضیح دارند ، اما همه پاسخ ها را نمیدانند مگر اینکه سوالات درست طراحی لوگو را بدانید.

در این مقاله ، ما سوالات برتر درباره طراحی لوگو را به دو بخش تقسیم می کنیم: یکی برای درخواست طراحان از مشتری ، دیگری برای درخواست مشتری از طراحان که از آن به عنوان چک لیست طراحی لوگو در ابتدای پروژه یا حتی در یک جلسه اول استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ سوالی در مورد طراحی لوگو باقی نمانده است.

چک لیست طراحی لوگو 1

چرا چک لیست برای طراحی لوگو بسیار مهم است؟

قبل از اینکه به سوالات خاص لوگو بپردازیم ، بیایید در مورد اینکه چرا چک لیست هنگام طراحی لوگو بسیار مهم است صحبت کنیم.

هر دو طرف چیزهای زیادی در سر دارند که طرف مقابل باید بداند. هرچه اطلاعات بیشتری با یکدیگر به اشتراک بگذارند ، هر دو به پایان پروژه به روشی که می خواهند نزدیک می شوند. البته مشتریان ترجیحات و اهداف خاصی دارند ، در حالی که طراحان تکنیک های طراحی خاص و سیاست های کاری خاص را دارند.

مسئله این است که تا زمانی که از همدیگر نپرسید ، هرگز نمی توانید مطمئن باشید که در ذهن شما چه می گذرد. حتی اگر اولین بار است که با این طراح یا مشتری کار می کنید ، ممکن است مطمئن نباشید که بهترین سوالات چیست؟ این جایی است که این مقاله مفید است.

با این حال ، برای صرفه جویی در وقت ، موارد ضروری را توضیح خواهیم داد: به طور خاص ، دو موضوع کلی طراحی خوب و مد نظر مشتری و نگرانی های پرداخت برای طراح لوگو از اهم موارد است. ما می خواهیم در اینجا به شما یادآوری کنیم که آنها را فراموش نکنید. البته به جزئیات در ادامه خواهیم آورد.

هر زمان که یک پروژه طراحی لوگو جدید را شروع می کنید ، همیشه در مورد عناصر طراحی (رنگ ها ، قلم ها ، فرم ها و تصاویر) و همچنین مشخصات مربوط به پرداخت (مقدار ، روش و زمان دریافت آن) را بپرسید.

اگر این موارد از کار حل شد ، شما می توانید سوالات را برای دریافت جزئیات بیشتر از مشتری بپرسید تا دقیق تر طراحی کنید

11 سوال مشتری از طراحان لوگو

چک لیست طراحی لوگو 2

1-  جدول زمانی برای دریافت کار؟

یکی از رایج ترین موارد اختلاف بین طراحان و مشتریان این است که چه موقع لوگو قابل تحویل آماده می شود. فقط با تعیین انتظارات واقع گرایانه از همان ابتدا می توانید از ناامیدی های آینده جلوگیری کنید. بنابر این با تعیین زمان بندی مشخص و درج کردن موارد فورس ماژور زمان تحویل نهایی لوگو خود را مشخص کنید.

2  – چگونه در طول کار از روند پروژه مطلع شویم؟

نشستن یا مذاکره  در ابتدای پروژه طراحی لوگو یک چیز است ، اما تماس در طی مراحل طراحی، چیز دیگری است و باید بدانید چگونه است؟ طراحان مختلف ترجیحات مختلفی در مورد نحوه برقراری ارتباط دارند. برخی از آنها متنی یا چت های متناوب ندارند و برخی دیگر می توانند تلفن هایشان را برای روزها خاموش کنند.

سوال کردن در مورد روش و دفعات برقراری ارتباط در طی مراحل مفید است ، خصوصاً اگر روش عملی تری را ترجیح می دهید.

3- چه چیزی از ما نیاز دارید؟

هرچه طراح شما از شرکت شما بیشتر بداند ، طراحی لوگو بهتری نیز به دست می آید. اما طراحان همیشه یک لیست مفید از هر آنچه که نیاز دارند را ندارند. فقط می توانید مستقیماً از آنها بپرسید که به چه نوع اسناد یا جزئیاتی نیاز دارند ، می توانید نقش فعالانه تری داشته باشید.

معمولاً اسناد تجاری مانند طراحی برند بوک، با طراحی لوگو ارتباط دارند. اگر اسناد خاصی مانند گزارش های بازاریابی و یا مشاوره تبلیغات و برندیگ دارید ، ممکن است مفید باشد. از طراح خود بپرسید چه چیزی برای آنها مفید است. تا آنها را در اختیارش قرار دهید

4- تجربه طراح در صنعت خاص شما چیست؟

بهترین طراح لوگو رستوران در جهان لزوماً در لوگو های فنی مهارت ندارد. این نه تنها در مورد دانستن چگونگی کارکرد این صنعت نیست ، بلکه شناختن مشتریان هدف آن صنعت نیز مطرح. اگر طراح شما تجربه قبلی کار با مخاطبان خود را داشته باشد ، همیشه به شما کمک می کند.

لحظه ای وقت بگذارید و با تجربه طراح خود در صنعت خاص خود آشنا شوید. اگر آنها تجربه زیادی ندارند اما هنوز سبک آنها را دوست دارید ، در صورت تمایل به آنها در مورد برخی از ظرافت های کسب و کار خاص خود آموزش دهید.

 5  – از عادتها و خلقیات طراح بپرسید؟

طراحان همه عادات و روال کار منحصر به فرد خود را دارند که بسته به نیاز شما ممکن است مشکل ساز باشد یا نباشد. برای جلوگیری از انتظارات غیرواقعی ، از نحوه طراحی آنها برای طراحی لوگو بپرسید. به عنوان مثال ، اگر طراح شب کار می کند ، نباید انتظار داشته باشید که در پایان یک روز کاری لوگو خود را تحویل بگیرید.

این نیز مستقیماً با تعیین یک جدول زمانی واقع بینانه پیوند می خورد. طراحی شما ممکن است یک روند طوفان فکری طولانی داشته باشد ، جایی که روزها بدون هیچ پیشرفت محسوسی می گذرانند. سپس ، در عرض چند ساعت ، آنها طرح لوگو کامل را آماده می کنند. یا عکس این می تواند باشد: یک جلسه طوفان فکری سریع و به دنبال آن روزهایی با طراحی دقیق.

6 – چه خدماتی در هزینه شما لحاظ می شود؟

این یک سوال فنی و دقیق است ، اما باید پرسیده شود. در بسیاری از مواقع ، مشتری ها درمورد آنچه دریافت می کنند فرضیاتی را ارائه می دهند و پس از شنیدن هزینه طراح از آن ناراضی هستند.

در واقع بایستی در مورد خدمات ارائه شده در قبال طراحی لوگو کامل و دقیق بدانید، تعداد ادیت ها، تغییرات احتمالی، خدمات جانبی مثل طراحی کارت ویزت و طراحی لوگو و برندینگ و…..

7 – کپی رایت و ثبت لوگو چگونه است؟

این یکی دیگر از موارد مشترک بحث است که در اوایل به بهترین وجه حل می شود. روشن کنید که کپی رایت و حق استفاده از لوگو متعلق به چه کسی است. همچنین در صورت نیاز به ثبت لوگو موارد نیاز به تغییر چگونه است

8 – نمونه کارها را ببینید؟

استفاده از سایت های فریلنسی برای طراحی لوگو مانند انجام میدیم و پونیشا و …. به دلیل خیل عظیم طراحان لوگو ناشی و کپی کار بسیار اعصاب خورد کن هستند. بنابراین اگر قصد انتخاب طراح غریبه دارید حتما نمونه کارهای آنها را ببینید.

چک لیست طراحی لوگو

چک لیست طراحی لوگو

9 – آیا شخصاً روی پروژه ما کار خواهید کرد؟

اگر با یک آژانس یا تیم طراحی کار می کنید ، خوب است که بررسی کنید چه کسی دقیقاً روی پروژه شما کار می کند. بعداً این سوال ساده می تواند شما را از استرس نجات دهد. اگر دل به طراحی یک طراح خاص خوش کردید ، از فهمیدن این موضوع که شریک و یا همکاری دیگر با او همکاری می کند و در واقع طراحی لوگو را او انجام می دهد ، دلتان می شکند.

10- چه فرمت را دریافت خواهیم کرد؟

این سوال تکنیکی دیگری است که بهتر است در ابتدا به آن پرداخته شود. ممکن است به یک فایل خاص برای رسانه ای که استفاده می کنید نیاز داشته باشید. بهترین فرمت برای رسانه های اجتماعی همیشه بهترین فرمت برای وب سایت ها نیستند. به همین دلیل ، شما ممکن است به بیش از یک فرمت نیاز داشته باشید ، به خصوص اگر نسخه های مختلف لوگو خود را نیاز داشته باشید.

در واقع فرمت های مختلف طرح لوگو را برای استفاده در محی های مختلف دریافت کنید، همچنین اگر طراح شما از یک نرم افزار خاص استفاده می کند، سعی کنید که با یک فرمت مشترک که به سایر نرم افزارها نیز هماهنگ باشد، دریافت کنید

11- پس از دیدن طرحهای اولیه حتما هدف و ایده پشت هر لوگو را بپرسید؟

پس از مرحله اول طراحی و ارائه طرح های اولیه، حتما در مورد ایده و مفهوم هر لوگو از طراح بپرسید. زیرا ممکن است شما معنا و مفهوم ان را ندانید. بسیاری از سوء تفاهم در مورد راحی لوگو را با پرسیدن مفهوم و ایده پشت هر لوگو از بین خواهد رفت.

در طراحی لوگو تفاوت های جالبی وجود دارد که فقط طراحان گرافیک با آنها آشنا هستند ، بنابراین به سادگی از آنها بخواهید که چرا این طرح را استفاده کرده اند. پاسخ آنها ممکن است شما را عاشق آن جنبه کند!

11 سوال که طراح لوگو از مشتری باید بپرسد

1 – اهداف کلی تجاری شما چیست؟

به دلیل پیش فرض ها ، برخی از مشتریان نمی فهمند که چگونه اهداف تجاری می توانند به طراحی لوگو کمک کند. آنها ممکن است فکر کنند لوگو ها کاملاً سطحی هستند ، بنابراین اطلاعات زیادی در مورد پشت صحنه شرکت ارائه نمی دهند. شاید لازم باشد شما پیش قدم شوید و مستقیماً از آنها سوال کنید.

شما می توانید به جزئیات، آنچه از لوگو انتظار می رود انجام دهید را بپرسید، اطلاع از هرگونه توسعه احتمالی می تواند به شما در بهینه سازی طراحی لوگو برای نیازهای خاص آنها کمک کند.

2- می خواهید این لوگو چه کاری انجام دهد؟

هنگامی که کلیت شرکت را شناختید ، می توانید این سوال را بپرسید که دوست دارند که لوگو چه نیازی از شما را بهبود ببخشد. به عنوان مثال ، ممکن است یک برند جدید بخواهد که لوگو آنها آگاهی از برند را بهبود بخشد و توجه را جلب کند ، در حالی که ممکن است یک شرکت تازه تاسیس شده بخواهد یک لوگو جدید برای تغییر هویت نام تجاری خود و هدف قرار دادن یک بازار جدید باشد.

 3 – مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

طراحی لوگو یک برند تجاری بیش از همه باید مورد توجه مشتریان هدف باشد ، حتی بیشتر از مدیران شرکت. سعی کنید مشتری خود را تا حد ممکن خاص جلوه دهید. بسیاری از آنها پاسخ های کلی مانند “جوانان” یا “مشاغل کوچک” را می دهند ، اما هرچه بیشتر بدانید که مخاطب شما دقیقا کیست ، می توانید به طور موثرتری لوگو را طراحی کنید. هر گونه اطلاعات در مورد سن ، محل ، درآمد ، ارزش ها و غیره می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد طراحی کمک کند.

 4- موفق ترین کانال های بازاریابی شما کدامند؟

این سوال به دو دلیل مفید است. نخست ، بینشی در مورد نوع شرکت و بازاریابی مورد استفاده آنها فراهم می کند. این که آیا آنها بیشتر در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری می کنند یا بازاریابی سنتی می تواند چیزهای زیادی در مورد این شرکت و سبک نام تجاری آنها باشد.

دوم ، به شما می گوید که در چه مواردی لوگو اغلب نمایش داده می شود. اگر آنها در درجه اول از بیلبوردها یا پوسترها برای تبلیغات استفاده می کنند ، شما می توانید جزئیات پیچیده تری را به طراحی لوگو اضافه کنید. اگر آنها از بازاریابی در شبکه های اجتماعی طرفداری می کنند ، ممکن است بخواهید یک لوگو ساده تر و با جزئیات کمتر برای صفحه های موبایل طراحی کنید.

5 – می خواهید برند شما چگونه حس شود؟

به عبارت دیگر ، “هویت برند شما چیست؟” اگر خوش شانس باشید ، مشتری شما دقیقاً می داند که چگونه به این مورد پاسخ دهد. با این حال ، برخی از شرکت ها به طور کلی مارک تجاری را نادیده می گیرند ، بنابراین اصطلاحاتی مانند “هویت برند” یا “شخصیت برند” ممکن است برای آنها مفهومی نداشته باشد. سعی کنید پیگیری های زیادی را انجام دهید تا زمانی که ایده خوبی در مورد نحوه استراتژی نام تجاری آنها بدست آورید.

6- ارزش و رسالت برند شما چیست؟

امروزه ارزش های برند و بیانیه های ماموریت بیش از هر زمان دیگری مهم هستند. هر شرکتی ارزشهای محکم و مستقیمی ندارد ، اما اگر این ارزش ها را داشته باشند ، شما می خواهید در مورد آنها بدانید! نام تجاری اختصاص داده شده به محیط زیست ممکن است از شکوفایی برگ در لوگوی آنها بهره مند شود. یک مارک خانوادگی ممکن است عاشق تصویرسازی از یک خانواده باشد. هرچه مدل کسب و کار آنها با ارزشهای آنها گره خورده باشد ، انعکاس آن در طراحی لوگو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 7 – آیا موضوعات یا موضوعاتی وجود دارد که بخواهید از آنها اجتناب کنید؟

این سوال از طراح لوگو بیشتر برای احتیاط است ، فقط برای اینکه مطمئن شوید به طور تصادفی به سمت چیزی در طراحی حرکت نکنید که مشتری نمی پسندد. برخی از شرکت ها می خواهند برای حفظ وجهه خود از برخی مسائل جلوگیری کنند.

 8 – رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

شما می توانید چیزهای زیادی راجع به شرکتی بدانید که رقبای اصلی آنها هستند. معمولاً مفید است که به لوگو رقیب آنها نگاهی بیندازید و بپرسید مشتری شما چه قسمتهایی را دوست دارد و کدام قسمت را دوست ندارد.

9- کدام لوگو های موجود را تحسین می کنید / می خواهید تقلید کنید؟

اگر مشتری شما به جزئیات ظاهری لوگو علاقه مند است ، این سوال می تواند به او الهام بخشد. حتی می توانید با هم به برخی از لوگو های مرتبط و موجود نگاهی بیندازید و از آنها بخواهید عناصری را که دوست دارند و کدام را دوست ندارند جدا کنند. غالباً ، تا زمانی که مردم آن را با چشم خود نبینند ، نمی دانند چه می خواهند یا چه نمی خواهند.

10 – چه چیزی را در مورد برند تجاری فعلی خود دوست دارید و دوست ندارید؟

هر طراحی لوگو ، چه از ابتدا و چه به عنوان بخشی از طراحی مجدد ساخته شده ، فرصتی برای پیشرفت در استراتژی بیشتر مارک تجاری است. ممکن است مشتریان به اندازه طراحان این پتانسیل را درک نکنند ، بنابراین این سوال به آنها کمک می کند تا درباره این موضوع فکر کنند.

اگر پاسخ های مشتری غیر اختصاصی باشد ، ممکن است ارائه برخی پیشنهادات یا ارائه برخی فرضیه ها کمک کند. همانطور که در بالا ذکر کردیم ، برخی از مشتریان توجه زیادی به استراتژی برند تجاری.

11- چقدر قاطع / بلاتکلیف هستید؟

این سوال بیشتر یک شروع کننده مکالمه است – بهتر است در اوایل مراحل طراحی ، بلاتکلیفی را پیش بینی کرده و با آن کنار بیایید تا اینکه در پایان عواقب آن را متحمل شوید. ممکن است پاسخی صادقانه دریافت نکنید ، اما پاسخ آنها حداقل باید دیدگاهی به شما ارائه دهد.

 

نتیجه گیری

همیشه به یاد داشته باشید که ارتباط کلید موفقیت در همکاری است. این سوالات به شما کمک می کند تا مکالمه ادامه یابد. فقط مواردی را که برای پروژه لوگو موردنظر قابل استفاده هستند انتخاب کنید. آماده شروع روند همکاری هستید؟ هر طراحی لوگو خوب ابتدا به یک طراح خوب نیاز دارد. استخدام یک طراح مستقل از طریق  آژانس تبلیغاتی دارابی بسیاری از سردرکمی هایی که در بالا ذکر شد را از شما دور می کند. و از آنجا که جامعه ما طراحانی از سراسر جهان دارد که در همه سبک های قابل تصور تخصص دارند ، می توانید مطمئن باشید که یکی از سبک های مورد نظر شما را پیدا می کند.

منبع : 99designs.com