نحوه انتخاب رنگ لوگو مناسب برای یک برند تجاری

در زمان ایجاد یک برند بسیار مهم است که رنگ لوگو را با دقت انتخاب کنید. در اینجا 5 مورد مهم انتخاب رنگ لوگو برای برند که باید در نظر بگیرید را برای شما آورده ایم.

اگر در حال طراحی محصول و یا برندی هستید و نیاز ذارید که  رنگ لوگو را برای برند تجاری خود انتخاب کنید ، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. روانشناسی رنگ ها جذاب است و نقش مهمی در ایجاد ارتباط با نام تجاری ایفا می کند ، چه در حال طراحی لوگوتایپ باشید یا لوگو ترکیبی. باید بدانید که رنگهای مختلف نه تنها احساسات متفاوتی را برمی انگیزند ، بلکه ترکیب رنگهای مورد استفاده می تواند تأثیرات بسیار خاصی نیز در مخاطب داشته باشد.

بزرگترین برندهای جهان نیز از روانشاسی رنگ بهره برده و در انتخاب رنگ برند به آن توجه خاصی دارند. ما پنج نکته را برای کمک به شما در به کارگیری موفقیت آمیز رنگ در کار طراحی لوگو آموزش خواهیم داد. اگر می خواهید در مورد استفاده از رنگ بیشتر بیاموزید ، راهنمای ما در مورد رنگها در طراحی لوگو را حتما بخوانید. یا ، برای مشاوره تبلیغات و برندینگ در زمینه لوگو، به قوانین طلایی ما برای موفقیت طراحی لوگو مراجعه کنید.

نحوه انتخاب رنگ لوگو

  1. چرخه رنگ را درک کنید

یکی از مهمترین و ساده ترین روش ها برای انتخاب رنگ لوگو، استفاده از چرخه رنگ است ، ابزاری ضروری برای ترکیب رنگها به روشهای مختلف که در ابتدا توسط سر ایزاک نیوتن در سال 1666 ترسیم شد. رایج ترین نسخه دارای 12 رنگ است ، بر اساس مدل رنگی “RgB”.

انتخاب رنگ لوگو

انتخاب رنگ لوگو

در اینجا ، رنگهای اصلی قرمز ، زرد و آبی هستند ، و سه رنگ ثانویه (سبز ، نارنجی و بنفش) با ترکیب دو رنگ اصلی ایجاد شده اند. در نهایت ، شش رنگ درجه سوم با ترکیب رنگهای اصلی و ثانویه ایجاد می شود.

شش تکنیک اصلی برای ایجاد هارمونی های دلپذیر رنگ با استفاده از چرخ رنگ وجود دارد ، همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است. رنگهای مکمل در مقابل یکدیگر قرار دارند (مانند قرمز و سبز ، مانند آبی و زرد ، به عنوان مثال IKEA ، که در سال 2019 طرح لوگوی خود را کمی تغییر داد) ؛ رنگهای مشابه در کنار هم روی چرخ می نشینند. و رنگهای سه گانه شامل سه رنگ به طور مساوی در اطراف چرخ است.

سایر طرحها شامل تقسیم مکمل (که از دو رنگ در مجاورت مکمل رنگ اصلی استفاده می کند) است. مستطیل ، طرح چهار رنگی که بر اساس دو جفت مکمل طراحی شده است. و در نهایت مربع ، یک طرح چهار رنگ دیگر که بر خلاف مستطیل ، رنگها به طور مساوی از هم فاصله دارند. به عنوان مثال ، طرح رنگ مکمل IKEA بلافاصله قابل تشخیص است و باعث طراحی لوگو با کنتراست بالا می شود.

  1. طرح های رنگی را با دقت مدیریت کنید

بسیاری از هارمونی های رنگ بالا برای موفقیت در طراحی لوگو نیاز به مدیریت دقیق دارند و اغلب نباید از رنگ ها به مقدار مساوی استفاده کرد.

برای مثال ، اگر رنگهای اضافی بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند ، می توانند بسیار تند باشند ، در حالی که طرحهای مشابه مشکل مخالف دارند: آنها برای چشم ملایم و خوشایند هستند ، اما در تضاد نیستند – و شما باید رنگ غالب را انتخاب کنید ، از رنگهای دیگر به عنوان پشتیبان و رنگ دوم استفاده کنید.

تغییر نام BP از سوی Landor باعث جنجال زیادی برای این غول نفتی شد ، اما یک چیز قطعی است: این یک مثال عالی از یک طرح رنگ مشابه است.

طرح های سه گانه بسیار پر جنب و جوش تر هستند ، اما دوباره یک رنگ غالب از این سه را انتخاب کنید. برای مبتدیان ، اغلب ایمن ترین گزینه برای انتخاب یک طرح مکمل تقسیم شده است زیرا تعادل طبیعی و تضاد طبیعی وجود دارد.

نحوه انتخاب رنگ لوگو مناسب برای یک برند تجاری 1

  1. برای کنترل خلق و خو از رنگ استفاده کنید

مانند BP ، مک دونالد نمونه ای از یک طرح رنگ مشابه است – اما در طرف گرم طیف ، برای ایجاد احساس شادی و سرگرمی. انتخاب پالت رنگ شما می تواند یک طرح لوگو را خوب یا خراب کند ، که بخشی از آن به دلایل زیبایی شناختی است ، اما بخشی به دلیل ارتباطات روانی رنگ ها است. در سطح ساده ، رنگهای طرف گرم طیفی – مانند قرمز و زرد – جسورانه ، نشاط آور و پرانرژی هستند ، در حالی که رنگهای سردتر آنها ، آبی و سبز ، آرامش را نشان می دهند و احساس محفوظیت بیشتری می کنند.

این امر به ویژه در مورد مارک تجاری اهمیت دارد: در سطح احساسی ، از نظر احساسات مصرف کنندگان وقتی به آن نگاه می کنند. بلکه در سطح عملی ، از نظر برجستگی بازار.

برای استفاده بیشتر از این ، راهنمای طراح ما در مورد استفاده از رنگ در مارک تجاری را بخوانید.

  1. روندهای رنگی مربوط به بخش تحقیق

“داشتن” یک رنگ در بخش خود می تواند مزیت رقابتی عظیمی را به همراه داشته باشد و به سرعت به شناخت برسد – در برخی موارد حتی بدون لوگو یا حتی ذکر نام آن.

البته ، داشتن یک رنگ کامل کار ساده ای نیست و از طراحی لوگو فراتر می رود: برنامه ریزی و اجرای ماهرانه در تمام عناصر برند و تبلیغات آن لازم است.

بسته به محبوبیت و میزان اشباع بازار از یک رنگ خاص ، می توانیم به عنوان یک سایه Pantone که به طور رسمی ثبت شده است (مانند Cadbury 2685C) یا به طور کلی به عنوان تنها مارک موجود در مجموعه رقابتی از آن رنگ استفاده کنیم.

برای دستیابی به برجسته ترین رنگ بر اساس هر بخش از بازار ، اولین قدم این است که بفهمیم روندهای رایج چیست-به عنوان مثال ، آبی معمولاً در بخش مالی استفاده می شود ، در حالی که سبز اغلب در مارک تجاری برای سازمان های زیست محیطی یافت می شود. گاهی اوقات برای اجتناب از بدیهیات هزینه دارد.

  1. سیاه و سفید را فراموش نکنید

پس از این همه صحبت در مورد رنگ ، به راحتی می توان فراموش کرد که برخی از بزرگترترین طرح های لوگوی جهان چه رنگی هستند و از چه کنتراست آشکاری از چرخه رنگ استفاده می کنند. به عنوان مثال ، آدیداس و یا اپل و …. اما سیاه و سفید رنگی است که فراموش نشدنی، ماندگار و در همه جا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته ، حتی اگر طراحی لوگوی اصلی شما از نظر تکنیک رنگی باشکوه باشد ، باز هم باید به طور موثر لوگوی شما در حالت سیاه و سفید و برای برنامه های مختلف کار کند.

اگر در طراحی لوگوی شما از رنگ برای انتقال معنا استفاده شده است ، به این فکر کنید که چگونه می توانید این معنی را هنگام حذف رنگ منعکس کنید. گاهی اوقات این ممکن است به معنای تغییر کنتراست بین عناصر مختلف طرح شما باشد تا وقتی تک رنگ می شوند همچنان معنی را منتقل کنند.

برای ساخت لوگوهای شخصی خود ، به برخی از نرم افزارهای طراحی لوگو مناسب نیاز دارید ، بهترین نرم افزار امروز را میتوان کرل و یا ایلستریتور دانست.