بهترین طراح لوگو

انتخاب بهترین طراح لوگو مانند انتخاب بهترین ماشین، خانه، موبایل و …. نیست، طراحی لوگو یک کار هنری بسیار پیچیده است که، با عوامل علمی، روانشناسی، بازاریابی و برندینگ همراه است و مانند خانه و ماشین و موبایل نیست که با یکسری از عوامل مشخص و تک بعدی سنجیده شده و بهترین مشخص شود. حتی با تبلیغ طراحی لوگو نیز نخواهید توانست خود را بهترین طراح لوگو جا بزنید، و فقط این بهترین توسط افراد جامعه و در طول زمان مشخص خواهد شد.

اگر چه افراد ذیل، در زمینه های مختلفی از هنر نیز فعالیت میکنند و دارای رتبه های زیاد در سایر رشته های هنری می باشند اما، با توجه به اهمیت طراحی لوگو و برندینگ ما سعی کرده ایم در این مقاله به تاریخچه طراحی لوگو این افراد پرداخته و انشالله در آینده به موارد دیگر نیز خواهیم پرداخت.

در زمینه انتخاب بهترین طراح لوگو در ایران با توجه به اینکه نظرات هر یک از افراد متفاوت می باشد، بنابراین انتخاب بهترین طراح لوگو نیز ممکن نبوده، چون نظرات مختلفی داده خواهد شد. اما ما در آژانس تبلیغاتی دارابی سعی کرده ایم با یک لیست انتخابی از بهترین افراد که در زمینه طراحی لوگو و گرافیک در ایران (که البته کامل هم نبوده و به روز رسانی خواهد شد) و درج تعدادی از نمونه کارهای طراحی لوگو آنها، انتخاب بهترین طراح لوگو را به مخاطب خود واگذار کنیم و امیدواریم با درج کامنت در انتهای مطلب، بهترین طراح لوگو از نظر خود را انتخاب کنید.

نکته اول این است که بهترین طراح لوگو در جهان نیز به صورت یک مقاله در آینده نزدیک در سایت قرار داده خواهد شد و از انجا که ماهیت انتخاب لوگوهای ایرانی با خارجی متفاوت است، بنابراین در دومقاله جدا به بررسی آنها خواهیم پرداخت. نکته دوم درخواست برخی از کاربران مبنی بر انتخاب بهترین طراح لوگو در تهران ، بهترین طراح لوگو در مشهد، بهترین طراح لوگو در شیراز را ، با توجه به اینکه فعالیت افراد وابسته به شهر نبوده و به صورت ملی انجام میشود رد شد و فقط به ارائه لیست برخی از بهترین طراحان لوگو در ایران بسنده نمودیم. البته در مقالات مختلف در مورد طراحی لوگو در تهران، طراحی لوگو در شیراز، طراحی لوگو در مشهد، طراحی لوگو در تبریز و …. که میتوانید با درج کامنت در آنها بهترین طراح استان خود را معرفی نمائید.

مرتضی ممیز

مرتضی ممیز

مرتضی ممیز

یکی از بهترین طراحان لوگو را مرتضی ممیز باید دانست که در سال ۱۳۳۵ در رشته نقاشی دانشگاه هنرهای زیبا تهران پذیرفته شد و تحت تعلیم استاد علی محمد حیدریان یکی از شاگردان کمال الملک قرار گرفت و در آنجا بود که با سهراب سپهری، چنگیز شهوق، پرویز کلانتری و چند نقاش و مجسمه ساز بزرگ کشور آشنا شد. وی در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل خود به فرانسه سفر کرد و گواهی طراحی غرفه را در فرانسه اخذ کرد و در آنجا با هنرمند معروف، فیروزه صابری ازدواج کرد. متاسفانه این زندگی در سال ۱۳۷۵  به دلیل فوت فیروزه صابری در اثر سرطان پایان یافت.

 فعالیت های حرفه ای ممیز قبل انقلاب

مرتضی ممیز با ورود به آتلیه محمد بهرامی درسال ۱۳۳۷ فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمود. در این آتلیه بود که اولین سفارش پاکت سیگار، جلد کتاب و اولین لوگو خود را طراحی کرد. در آنجا با دیگر بزرگان هنر، مانند پرویز کلانتری، سیروس امامی، آیدین آغداشلو و محمد احصایی همکاری کرد و همکاری آن‌ها تا سال ۱۳۴۱ ادامه داشت.

بعد از آن در بخش تبلیغات کانون آگهی زیبا فعالیت کرد و در آنجا با احمد شاملو آشنا شد و پیشنهاد همکاری با وی در انتشار هفته نامه کتاب هفته را با سمت تصویرگر و گرافیست پذیرفت. در سال ۱۳۴۷ بعد از بازگشت از فرانسه در دانشکده هنرهای زیبا تهران مشغول به کار شد و در سال ۱۳۴۹ رشته گرافیک را در این دانشکده بنیانگذاری کرد و در همان سال، آتلیه ۴۲ را با همکاری علی اصغر معصومی و فرشید مثقالی تاسیس کردند. فعالیت‌های ممیز در دهه ۵۰ بیشتر مربوط به فعالیت ‌های فرهنگی بود. فعالیت‌هایی مانند:

طراحی پوستر برای جشنواره.

طراحی پوستر برای تئاتر و فیلم.

برگزاری نمایشگاه های نقاشی آبی، گنج و گستره.

او در سال ۱۳۵۵ سندیکا گرافیست‌ های ایران را با کمک دوستان خود تاسیس کرد.  بعد از آن به برپایی نمایشگاه ۵۰ سال گرافیک ایران پرداخت. در سال ۵۷ نیز پوسترهایی را برای انقلاب اسلامی ایران طراحی کرد.

فعالیت مرتضی ممیز بعد انقلاب

بعد از انقلاب، مرتضی ممیز فعالیت هایی برای تاسیس انجمن گرافیست ها انجام داد اما متاسفانه موفق به انجام این عمل نشد. او فعالیت های گردهمایی را در کافه ها و آتلیه ها برگزار می کرد که در پی آن اولین تعرفه خدمات گرافیت بعد از انقلاب پدید آمد. در سال ۱۳۶۵ با پیشنهاد به علی اصغر محتاج، اولین بینال طراحان گرافیک را راه ‌اندازی کرد. او با سعی خود اولین دوسالانه گرافیک را برگزار کرد. دوره‌ ای که ممیز به مدیریت گروه ارتباط تصویری عکاسی دانشگاه تهران انتخاب شد، از طراحان جوان و کاربلد دعوت به همکاری کرد و به ریاست شورای سردبیری مجله نشان انتخاب شد. از دیگر اقدامات او پیشنهاد عضویت قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، رضا عابدینی و ساعد مشکی به AGI بود.

پایان زندگی مرتضی ممیز

در نهایت وی در پنجم آذرماه ۱۳۸۴ به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت و جامعه هنر و علی الخصوص گرافیستان ایرانی را داغدار کرد. پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه، تشییع و در باغبان ‌کلا، واقع در کردان کرج، به خاک سپرده شد.

بهترین لوگو های مرتضی ممیز

برخی از مسئولیت های مرتضی ممیز

ریاست هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران.

ریاست دوسالانه‌ های گرافیک ششم، هفتم و هشتم.

مشاور هنری کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران.

ریاست کمیته ایرانی انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک.

مدیریت گروه گرافیک و عکاسی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.

مدیریت و طراحی هنری جشنواره بین‌المللی فیلم تهران۱۳۵۲-۱۳۵۶

مسعود نجابتی

مسعود نجابتی

مسعود نجابتی

استاد مسعود نجابتی گرافیستی که ذوق و هنر کم نظیرش را در خدمت باورهای متعالی دینی گرفته و در راه رشد و بالندگی گرافیک شیعی آثار قابل توجهی را پدید آورده است، مسعود نجابتی متولد سال ۱۳۴۶ و طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی است.

فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. او در مقطع کارشناسی رشته گرافیک وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و همزمان در انجمن خوشنویسان ایران به مشق علمی و نظری پرداخت. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد گرافیک در دانشگاه هنر تهران و دورهٔ ممتاز انجمن خوشنویسان، با ناشران مختلف به همکاری در زمینهٔ گرافیک نشر پرداخت و در کنار آن به فعالیت‌های دیگر از جمله کارهای گرافیک مذهبی و آئینی روی آورد. او مدیریت هنری و طراحی گرافیک پروژه‌های فرهنگی متعددی را از سوی سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی در کارنامه خود دارد.

نجابتی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ م) فونت «پرشیا» را طراحی کرده‌است که توسط شرکت Bitstream در آمریکا، منتشر شده‌ است. همچنین در سال ۱۳۸۰ کتاب «خط در گرافیک» را برای وزارت آموزش و پرورش تألیف کرده‌است که توسط انتشارات مدرسه منتشر و بارها تجدید چاپ شده‌ است. و از سال ۱۳۷۵ تا کنون در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرهای تهران و قم تدریس داشته ‌است.

نجابتی مدیرمسئول کانون هنر شیعی است. او عضو هیئت انتخاب و داور چندین نمایشگاه و دوسالانه ملی بوده و دبیری علمی و هنری چند همایش را نیز بر عهده داشته‌است. همچنین کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های متعددی را دربارهٔ طراحی گرافیک و تایپوگرافی برگزار کرده ‌است. آثار وی که اغلب با تأکید بر به‌کارگیری خوشنویسی و نوشتار فارسی همراه هستند در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی به نمایش درآمده و جوایزی را برای او به همراه داشته‌اند.

لوگو های مسعود نجابتی

ابراهیم حقیقی

بهترین طراح لوگو 16

“وقتی از گرافیک صحبت به میان می‌آید، تصورها به سمت طراحی پوستر می‌رود، حال آنکه گرافیک طیفی گسترده از آثار گرافیکی را دربر می‌گیرد. آثاری همچون: بسته بندی، بلیت، آگهی های روزنامه، آرم، طراحی بروشور …، و در سال های اخیر مالتی مدیا، طراحی وب سایت. حتی گاهی طراحی صحنه را هم طراحان گرافیک انجام می‌دهند. در حوزه پوستر، گرافیک جوان ما بسیار موفق عمل کرده است. ” این تعریف ابراهیم حقیقی از گرافیک است که گویا اشتباهات و تضادهای زیادی در تبیین و تعریف آن در میان اهالی هنر وجود دارد. ابراهیم حقیقی یکی از سرشناس ترین و بامهارترین طراح لوگو ایرانی  شمرده می شود که ده‌ها سال است در عرصه‌های مختلف هنری از عکاسی گرفته تا طراحی جلد کتاب، تیتراژ فیلم و نقاشی آثاری به یادماندنی خلق کرده و در زمره هنرمندان تاثیرگذار معاصر است. حقیقی متولد ۱۳ مهر ۱۳۲۸ خورشیدی تهران و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در ۱۳۵۴ خورشیدی است.

پدرش اهل اراک و عکاس پرتره بود و همچنین در یکی از نخستین عکاس‌خانه‌های تهران «چهره‌نما» در میدان توپخانه کار می‌کرد. ابراهیم حقیقی که نخستین فرزند خانواده بود که در تهران چشم به جهان گشود. در زمانی که هنوز عکس سیاه و سفید وارد ایران نشده بود از پدرش هنر رنگ کردن عکس با جوهر را آموخت. از همان دوران علاقه وافری به خواندن و جمع‌آوری کتاب داشت. در دوره دبیرستان با مجلهٔ «کتاب هفته» آشنا شد. علاوه بر داستان ها، تصویرسازی های مرتضی ممیز در این هفته نامه نیز توجه او را به خود جلب کرد. در دانشگاه کلاس‌هایی را با مرتضی ممیز  و پرویز کلانتری گذراند. او دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ای به نام «بابکان» که در محل کنونی خانه سینما دایر بوده است به اتمام رسانده است.

فعالیت و ساختن چندین فیلم ۸ میلیمتری در سینمای آزاد تهران، همکاری در فیلم آنکه خیال بافت و آنکه عمل نکرد و آغاز همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلم‌های مستند ۳۵ میلیمتری سومین فستیوال تابستانی، طراحی و ساخت ۱۰ قسمت از سریال علی کوچولو از دیگر دستاوردهای حقیقی به شمار می رود. حقیقی جوایز بسیاری در زمینه های گوناگون دریافت کرده است. او همچنین چندین دیپلم افتخار کسب کرده است و دیپلم ویژه (گرافیست برگزیده) را در دومین نمایشگاه هنر گرافیک ایران به دست آورد.

طراحی لوگو های ابراهیم حقیقی

داریوش مختاری

بهترین طراح لوگو 21

داریوش مختاری را یکی از مهم ترین و بهترین طراحان لوگو میدانند، هرچند او در کودکی به دلیل بیماری فلج اطفال با مشکلات جسمانی روبه شد اما این مشکلات مانعی برای فعالیت‌های هنری او نبود و اکنون حضور در بسیاری از نمایشگاه‌های گرافیک، نقاشی و مجسمه‌سازی در داخل و خارج از کشور در کارنامه او به چشم می‌خورد. داریوش مختاری، یکی از بهترین طراحان لوگو و هنرمند گرافیست، متولد ۲۵ بهمن ۱۳۳۴ در شهرستان خرم‌آباد و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال۱۳۶۶ است.

از جمله آثار او در زمینه حجم‌های شهری می‌توان به مجسمه نام حضرت علی (ع) در بزرگراه امام علی (ع)، کلمه «خدا»، «انسان»، «عاشق» از جنس آهن در ایستگاه هفت تیر مترو، تندیس‌های «شهر و شهروند» در بیست مرکز فرهنگی-هنری شهرداری تهران و اولین یادمان معلولین ایران که در پارک ملت نصب شده است، اشاره کرد. با این وجود عشق اول و آخر او در تمام طول زندگی‌اش، خط فارسی و طراحی جدیدی برای آن بود. وی بیش از 100 طراحی لوگو برای برندهای طراز اول ایران و جهان انجام داده است

داریوش مختاری، می‌گوید: از دوران مدرسه به خط علاقه داشتم و همواره سعی می‌کردم در نامه‌نگاری‌هایی که با دوستانم دارم، از خطوط جدید که فکر می‌کردم طراحی کرده‌ام، استفاده کنم. البته آن روزها با اصول و قاعده طراحی خط آشنا نبودم اما از سر علاقه این کار را انجام می‌دادم. بعدها در دانشگاه هنر خواندم و در نهایت با نرم‌افزار طراحی خط آشنا شدم، حس درونی‌ام را دنبال کردم و درنهایت موفق شدم تا رسم‌الخط جدید برای فارسی ابداع کنم.

جوایز:

1985 مدال برنز نمایشگاه یومیوری – ژاپن
1987 مدال نقره نمایشگاه آنکونا – ایتالیا
2002 اثر منتخب کنفرانس بین‌المللی خطاطی جهان اسلام – ایران
2007 اثر منتخب نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌‌سازی تهران – ایران
2007 اثر منتخب پوستر ادیان توحیدی – ایران
2007 لوح سپاس – وزارت رفاه و تامین اجتماعی – سازمان بهزیستی – ایران
2007 تقدیرنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری – تهران – ایران

مجلدات:

– نشر آثار برگزیده طراحیهای گرافیکی در 12 مجلد
– تهیه آثار برگزیده طراحیهای گرافیکی در 12 سی دی
– چاپ آثار شخصیتهای شاهنامه در 1 مجلد به نام «شاهنامه مختاری»
– زیر چاپ دو جلد آثار اشعار داریوش مختاری به نام «عاشقانه‌های گرافیک داریوش مختاری»
– زیر چاپ یک جلد اثر فونت دارا به نام «جنبش فونت دارا»

تدریس:

– مدرس واحد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر – تهران

سخنرانی‌ها:

1380 موضوع آشنایی با هنرهای معاصر – دانشگاه شهید رجایی – تهران

آثار حرفه‌ای:

– طراحی «بسم الله الرحمن الرحیم» که در برنامه‌های نرم افزاری فارسی به صورت فونت ثبت شده است.
– طراحی بیش از 112 نشانه شرکت‌های ثبت‌شده طراز اول در ایران
– طراحی بیش از 12 نشانه و مارک ثبت شده در کشورهای اتریش – جمهوری آذربایجان – چین – آفریقای جنوبی – انگلستان و آمریکا

مجسمه‌ها:

– کلمه «خدا» ابعاد 5 در 3 متر از جنس آهن محل نصب ایستگاه 7 تیر مترو – تهران
– کلمه «انسان» ابعاد 2 در 2 متر از جنس آهن محل نصب ایستگاه 7تیر مترو – تهران
– کلمه «عاشق» ابعاد 2 در 2 متر از جنس آهن محل نصب ایستگاه 7تیر مترو – تهران
– ابیاتی چند ابعاد 2 در 70 متر از جنس آهن محل نصب ایستگاه مترو بهشت زهرا – تهران
– بنای یادبود مجتمع پتروشیمی عسلویه ابعاد 2 در 2 در 1 متر از جنس آهن و سنگ محل نصب مجتمع پتروشیمی – عسلویه
– «علی (ع)» ابعاد 2 در 2 در 4 متر از جنس آهن محل نصب ابتدای بزرگراه امام علی (ع) دارآباد – تهران
– تندیسهای «شهر و شهروند» دربیست مرکز فرهنگی-هنری شهر داری تهران
– اولین یادمان معلولین ایران – پارک ملت – تهران 1388

لوگوهای داریوش مختاری

قباد شیوا

قباد شیوا

قباد شیوا

وی در سال ۱۳۴۵ در رشته نقاشی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه پرات شهر نیویورک در زمینه گرافیک در سال ۱۳۵۹ دریافت کرد. قباد شیوا در طی چندین دهه فعالیت هنری خود با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند.

به دلیل همین ویژگی آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته است و در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است و در مجلات و کتاب‌های گوناگون به چاپ رسیده است.

وی عضو انجمن بین‌المللی گرافیک است و در آژانس تبلیغاتی شخصی خود در امرمدیریت، آموزش، مشاوره هنری و همچنین در ضمینه‌های مختلف، طراحی محیطی و نمایشگاهی فعالیت دارد. قباد شیوا، طراح گرافیک ایرانی، از سال‌های جوانی برای عرضه گرافیک بومی و برخاسته از فرهنگ ایرانی کوششی پی‌گیر داشته و در نگاه جهانیان به عنوان طراح گرافیک دارای سبک مطرح است.

دانش‌نامه‌ بریتانیکا در ویرایش سال 2007 میلادی در بخش گرافیک کشورهای در حال توسعه به معرفی او به نمایندگی از قاره‌ آسیا پرداخت و پوستر بزرگداشت سعدی او را چاپ کرد. شیوا نخستین طراح گرافیک معاصر ایران است که خط شکسته نستعلیق را نه به عنوان عامل فرعی و خبررسان، بلکه به عنوان یک عنصر گرافیگی در آثار خود به کار برده است. و در ادامه برخی از طراحی های لوگو ایشان را می بینیم.

طراحی های لوگو قباد شیوا

مصطفی اسداللهی

بهترین طراح لوگو 48

استاد مصطفی اسدالهی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۲۹در تهران متولد شد.وی فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۵ و نیز فارغ التحصیل دانشگاه سوربن پاریس در سال ۱۳۵۹ است. استاد اسدالهی از جمله موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده‌است. از دیگر سمت ها و افتخارات استاد اسدالهی در بخش گرافیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
• عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
• عضو وابسته پردیس بین‌المللی کیش – دانشگاه تهران
• عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
• طراح دفاتر گرافیکی، آتیله‌ها، شرکت‌های انتشاراتی و تبلیغات ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۹
• طراح و مدیر هنری شرکت تبلیغاتی پیشرو ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷
• عضو هیئت داوری نخستین فستیوال برنامه‌های تلویزیونی ۱۳۷۴
• عضو هیئت داوران جشنواره مطبوعات – بخش گرافیک ۱۳۷۶
• عضو شورای برگزاری دوسالانه ششم طراحان گرافیک ایران ۱۳۷۸
• عضو هیئت برگزاری نمایشگاه پوسترهای تجربی ایران ۱۳۸۰
• مدیر هنری، پروژه مجموعه کتاب‌های تصویری خورشید ایران ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶
• دبیر هفتمین نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران ۱۳۸۰
• عضو هیئت برگزاری نمایشگاه پوسترهای تجربی تهران – ۱۳۸۲
• عضو شورای انتخاب آثار هشتمین دوسالانه جهانی پوستر تهران – ۱۳۸۲
• مدیر هنری «فصلنامه نشان» ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴
• رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵
• عضو شورای برگزاری و هیأت انتخاب آثار نهمین دو سالانه گرافیک معاصر ایران ۱۳۸۶
• مدیر گروه گرافیک و عکاسی، دانشکدهٔ هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴
• عضو هیئت مدیرهٔ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، از ۱۳۹۴

وی که مدرس دانشگاهای زیادی بوده است یکی از برجسته ترین شخصیت های گرافیکی حال حاضر ایران است. از سوابق تحصیلی استاد اسدالهی می توان به :

• پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
• دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر
• دانشکده هنر دانشگاه الزهرا
• دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی
• پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران
• دانشکده معماری و هنر دانشگاه پارس تهران
اشاره کرد.

لوگوهای مصطفی اسدالهی

علی وزیریان

بهترین طراح لوگو 55

در سال ۱۳۳۹در تهران متولد شد.او در زمینه‌های هنری نقاشی و نگارگر به صورت تخصصی کار می کند.
فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۰است.

وی در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به عنوان طراح تندیس پروانه زرین جشنواره، جشنواره فیلم فجر به عنوان طراح پوستر در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ و در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان طراح پوستر فیلم‌های خارجی فعالیت داشته است.

جوایز و انتخابها :
کاندید سیمرغ بلورین بهترین پوستر دیده ‌بان
دوره ۸ جشنواره فیلم فجر (مسابقه بهترین پوستر) در سال ۱۳۶۸
دیپلم افتخار بهترین فیلم اول (خدا نزدیک است)
دوره ۲۵ جشنواره فیلم فجر (فیلم اول) در سال ۱۳۸۵

لوگوهای طراحی شده علی وزیریان

بهترین طراح لوگو 56

کوروش پارسانژاد

بهترین طراح لوگو 57

متولد سال ۱۳۴۶ می باشد.
شروع فعالیت حرفه ای را  از ۱۳۶۷ آغاز نموده.
فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه هنر و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران است.

نمایشگاه انفرادی گرافیک کمان صد شماره ، صد اثر
شرکت در دو سالانه های گرافیک، دو سالانه های پوستر جهان اسلام، نمایشگاه پوستر های نسل چهارم ، نمایشگاه نشانه، تایپوگرافی بوف کور، تایپوگرافی مولوی، ۴۰ + ۴۰ (ترانی ایتالیا) ، پنجاه پنجاه (پالمرمو ، ایتالیا) و …
رتبه اول بخش افق های جدید چهلمین جشنواره بولونیای ایتالیا برای طراحی کتاب حکایت نامه

تقدیر ویژه از چهارمین دو سالانه آثار طراحان گرافیک ایران
لوح تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ها تلاش در عرصه فرهنگ و هنر
رتبه دوم طراحی روی جلد از اولین نمایشگاه و مسابقه طراحی روی جلد کتاب

ساعد مشکی

ساعد مشکی (متولد سال ۱۳۴۲) طراح گرافیک، مدیر هنری و ناشر ایرانی است.
فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی برند بوک ، پوستر، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر متمرکز است. او معلمی و کار هنری را با هم در ۲۴ سالگی آغاز کرد و دانش‌آموختۀ رشتۀ طراحی گرافیک از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
ساعد مشکی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک؛ مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریۀ نشان؛ و مدیرمسئول نشر مشکی است.

در سال ۱۳۸۱ او به‌همراه چهار تن از هم نسلانش گروه رنگ پنجم را به قصد ارتباط میان طراحی گرافیک ایران و جهان راه‌اندازی کردند و نمایشگاه‌های متعددی را در داخل و خارج کشور برگزار کردند.
آثارش در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی معرفی شده و جوایزی را برای او به همراه داشته‌اند. از جمله: جایزۀ دوم طراحی روی جلد و جایزۀ ویژۀ خلاقیت از دوسالانۀ ششم طراحی گرافیک ایران، ۱۳۷۸؛ جایزه اول طراحی روی جلد از دوسالانه هفتم طراحی گرافیک ایران، ۱۳۸۰؛ جایزه مروارید طراحی جمهوری چک، ۱۳۸۱؛ جایزه اول طراحی روی جلد از نخستین دوسالانه طراحی روی جلد تهران، ۱۳۸۲؛ جایزه ویژه آیکوگرادا از دوسالانه ورشو، ۱۳۸۸؛ و جایزه ویژه هیئت داوران برای مجموعه آثاراز دوسالانه جهان اسلام، ۱۳۸۸.

پریسا تشکری

پریسا تشکری، متولد 1352.تهران- فوق لیسانس ارتباط تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی تهران.1380 و عضو انجمن طراحان گرافیک ایران است.از تجربیات وی میتوان به مدیریت هنری شرکتهای سه آ و داروگ – طراح گرافیک در ویژه گرافیک و سه شین گرافیک اشاره کرد. وی تاکنون جوایز بسیاری در نمایشگاه های داخلی و خارجی کسب کرده است و همچنین عضو هیئت داوری نمایشگاه نسل پنج.1385 و عضو هیئت داوری نمایشگاه پوستر و انیمیشن ضد ایدز، اوکراین 2007 نیز بوده است.

فرشید مثقالی

بهترین طراح لوگو 71

فرشید مثقالی که متولد ۱۳ تیر ۱۳۲۲ خورشیدی در اصفهان است، دربارهٔ زندگی خود چنین می‌گوید: کلاس پنجم یا ششم دبیرستان بودم؛ در شهر اصفهان، مدرسهٔ سعدی. مدرسهٔ سعدی پشت عالی قاپو بود. مابین میدان نقش جهان و خیابان استانداری. ۲ ضلع مدرسه خیابان بود. نخستین دورهٔ حیات کاری من در این سال‌ها شروع شد؛ نقّاش نشریهٔ دیواری مدرسه. مثل اینکه نشریهٔ ورزشی بود. چون تنها بیستی که من در درس‌ها می‌گرفتم در ورزش بود که هیچ فعالیت ورزشی نداشتم.  احمد میرعلائی هم در این نشریه قلم می‌زد. مصفّایی خط می‌نوشت و من هم با قلم فرانسه و مرکب و آبرنگ نقاشی می‌کشیدم. البته یک نشریهٔ دیگر هم به دیوار نصب می‌شد. یک نشریهٔ انگلیسی. جوانی به اسم فریدون حاج‌رسولی نقّاش آن نشریه بود و اهل ساخت و ساز دقیق. در یک شماره آگهی کوکاکولا را از یک مجلهٔ خارجی مدل قرار داده بود و بابانوئلی ساخته بود که هوش از سر آدم می‌رفت. به او حسودیم می‌شد و می‌توانم بگویم آخرین نقّاش رئالیستی بود که حسادت مرا برانگیخت. در سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۰ خورشیدی دبیرستان را تمام کردم. در رشتهٔ ریاضی با معدلی کمی بالاتر از مرز قبولی. سه ماهی آمدم، تهران برای شرکت در کلاس‌های کنکوری که می‌دانستم هیچ باعث پیشرفت دانشم نخواهد شد. در کنکورهای متعدّد نام‌نویسی کردم. اول دانشکدهٔ فنی بعد دانشکدهٔ معماری. بعد پلی‌تکنیک و حسابداری. یکی از بچّه‌ها که با من به تهران آمده بود، الکی در دانشکدهٔ مجسمه‌سازی هم اسم نوشت. به‌طور غریزی حس کردم، این راه ممکن است به قبولی در یک دانشکده ختم شود و برای دانشکدهٔ هنرهای زیبا اسم نوشتم. کنکورها که شروع شدند همان نیم ساعت اول می‌فهمیدم که مرد میدان نیستم و سریع جلسه را ترک می‌کردم تا از فرصت حضورم در تهران استفاده کنم؛ سینمایی بروم و ساندویچی بخورم. کنکور نقاشی از قضا فقط نقاشی بود. از روی مجسمه‌ٔ هرکول. اولین بار بود با ذغال روی کاغذ بزرگ کار می‌کردم؛ اما اتفّاقاً بد نشد. به اصفهان برگشتم. هر شب لیست قبول‌شدگان دانشکده‌ها در روزنامه می‌آمد و مادرم زودتر از همیشه روزنامه می‌خرید. در درون می‌دانستم که امیدی به اسم من نخواهد بود؛ اما از میان ۹۰۰ نفر شرکت‌کنندهٔ کنکور نقاشی نفر پنجاه‌ودوم شده بودم. در دانشکده اسم ۲ نفری که در مجلات می‌دیدم پای تابلوها بودند: ممیّز و آیدین. تا مدّت‌ها نمی‌دانستم دقیقاً کی هستند. هنگام ورودم به دانشکده، ممیز پروژهٔ جالبی داشت. یک مجلس عروسی با حضور اساتید دانشکده که عروس، مجسمهٔ ونوس بود و داماد، خود ممیز! شانس و تصادف بود که او از جلد یکی از کتاب‌هایی که من ساختم خوشش آمد و ترتیب کار کردن من در یک آژانس تبلیغاتی که خود در آن کار می‌کرد و دفتر داشت، را داد.

لوگوهای فرشید مثقالی

مصطفی اوجی

بهترین طراح لوگو 74

۱۳۲۹ تولد در شهر شیراز | ۱۳۴۹ آغاز فعالیت حرفه‌ای در حوزه نقاشی متحرک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ۱۳۵۰ فعالیت حرفه‌ای در حوزه‌ی طراحی‌گرافیک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ۱۳۵۳ اخذ مدرک لیسانس در رشته‌ی گرافیک از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ۱۳۵۴-۱۳۵۹ همکاری با Jock Kinneir در آتلیه‌ی K.C.T لندن | ۱۳۵۴ انتخاب آثار برگزیده برای چاپ در مجله‌ی Novum | ۱۳۵۴ انتخاب پوستر برگزیده برای چاپ در کتاب Modern Publicity | ۱۳۵۶ شرکت در نمایشگاه گروهی با موضوع خواب در گالری Spenser لندن | ۱۳۵۷ اخذ مدرک فوق‌لیسانس در رشته‌ی طراحی‌گرافیک از کالج سلطنتی هنرهای لندن Royal College of Arts | ۱۳۵۷ طراحی حروف ترافیک برای شرکت Dymo International در آتلیه‌ی K.C.T لندن | ۱۳۵۷ ترجمه‌ی کتاب سفرهایی با قلم مداد مرکب اثر دیوید هاکنی | ۱۳۵۷ برنده‌ی لی‌آت برگزیده در نمایشگاه سالانه‌ی D&AD برای کتاب سفرهایی با قلم مداد مرکب اثر دیوید هاکنی | ۱۳۶۲ تدریس در دانشگاه‌های فارابی تهران | ۱۳۶۳ انتخاب اثر برگزیده برای چاپ در کتاب Annual Graphis | ۱۳۶۶ شرکت در اولین دوسالانه‌ی طراحان گرافیک ایران | ۱۳۷۰ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین طراحی حروف در سومین دوسالانه‌ی طراحان گرافیک ایران | ۱۳۷۱ انتخاب پوستر برگزیده برای چاپ در کتاب Poster Graphics | ۱۳۷۱ عضویت در کلوب طراحان گرافیک نیویورک

محمد احصایی

بهترین طراح لوگو 79

هشتم تیر ماه سال‌روز تولد این خوشنویس، طراح گرافیک و نقاش است. بخشی از فعالیت هنری محمد احصایی مربوط به طراحی لوگو و نشانه برای نهادها و مؤسسات مختلف بوده است. لوگوهای معروفی که سال‌ها دیده شده و به عنوان نشانه‌ و نمادی از آن نهاد در ذهن‌ها ثبت شده‌اند، اما شاید کمتر کسی نام طراح آن‌ها را بداند.

محمد احصایی در گفت‌وگویی اظهار کرده است:«جذابیت لوگوی بصری از دو جنبه اهمیت دارد؛ خود کلمه و اجرای کلمه که دومی به حوزه گرافیک مربوط است. چگونگی اجرای کلمه آن هم با تکنیک‌های شناخته شده نیز کار بسیار دشواری است، مثلاً برای اجرای یک لوگوی نستعلیق، چون این قلم به نوعی قلم ملی ما محسوب می‌شود، کار با آن به دلیل شناخت بالای مخاطب امر بسیار دشواری است. لوگوتایپ باید توسط فردی کار شود که هم در حوزه خوشنویسی متبحر باشد و هم در حوزه گرافیک.»

فعالیت احصایی در زمینه طراحی لوگو به دهه 40 و سال‌های پیش از انقلاب برمی‌گردد. طراحی لوگوهای «بنیاد نهج‌البلاغه»، «موسسه فرهنگی انتشاراتی صراط»، «سازمان انتشاراتی ابوذر»، عنوان «کتاب اول»، «سازمان کتاب‌های درسی ایران»، «سازمان میراث فرهنگی کشور» عنوان «نشریه گزیده»، «فرهنگسرای نیاوران» و «هتل بین‌المللی قشم» از جمله فعالیت‌های احصایی در این حوزه به شمار می‌رود.  طراحی لوگو نستعلیق او بسیار جذاب است.

بنیاد نهج‌البلاغه

لوگوی بنیاد «نهج البلاغه» به گفته خود احصایی از موفق‌ترین کارهای این هنرمند است. احصایی گفته است:«هنگام طراحی نام‌نوشته نهج‌البلاغه، مجموعه‌ای از زیباشناسی خطوط در ذهن من بود، به علاوه مسائلی که از گرافیک می‌دانستم به اضافه خود نهج‌البلاغه؛ یعنی نهج‌البلاغه کار خود را کرد. شما اگر دقت بکنید قدرتی که در کلمه «علی» وجود دارد به شدت در عنوان نهج البلاغه متبلور است. احصایی این لوگو را در سال 1361 طراحی کرد.

بهترین طراح لوگو 86

بیژن صیفوری

بهترین طراح لوگو 87

بیژن صیفوری، زاده‌ی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در کردستان ایران، را می‌توان به عنوان طراحِ گرافیک، مدیر هنری، عکاس، نویسنده و استاد دانشگاه شناخت. کودکی و نوجوانی اش، در میانهٔ انقلاب و جنگ، در شهرهای مرزی غرب ایران می گذرد. اولین کارهای او در ده سالگی، هم زمان با انقلاب ۱۳۵۷ در نشریات آن دوران به چاپ می رسند. در نوجوانی و در نبود امکانات چاپی در شهر سنندج، اولین پوسترهای خود را با استنسیل در اندازه‌های بزرگ تکثیر می کند. پس از قبولی با رتبه‌ی اول در کنکور ۱۳۶۶ و ورود به دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از ۱۳۶۷ در استودیوی شخصی‌اش در تهران به کار حرفه ای می پردازد. پس از سال‌ها کارِ حرفه‌ای به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک، بیژن می گوید: «…دیزاین برای من تنها یک حرفه نیست، یک سبکِ زندگی ست. طراحی گرافیک، رسانه ای است مفهومی، که دیدگاهِ ویژه‌ای به من داده.»

صیفوری که مدیریت هنری و طراحی گرافیک برای صدها پروژه فرهنگی هنری و ده ها ناشر و مجله را در کارنامه خود دارد، همچنین داور و نمایشگاه گردان برای بسیاری از رویدادهای هنر معاصر ایران بوده است. او در ادامه‌ی فعالیت‌های خود، از سال ۱۳۸۰ گروه رنگ پنجم را به همراه ۴ تن دیگر از طراحان هم نسل خود پایه‌گذاری می‌کند، و در سال ۱۳۸۳ به پیشنهاد مرتضی ممیز، سرپرستی کمیته فرهنگی انجمن طراحان گرافیک ایران را می‌پذیرد. از ۱۳۸۹ عضو شورای سردبیری مجله‌ی انجمن طراحان ایتالیا AIAP است، و در سال ۱۳۸۵، جزو ۵۵ هنرمند دعوت شده از سراسر جهان برای پروژه‌ی بازآفرینی شاهکارهای هنری (Remastered) بوده است.

رضا عابدینی

بهترین طراح لوگو 91

رضا عابدینی متولد سال ۱۳۴۶، تهران) طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه و کتاب با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. از کارهای قابل توجه او می توان به طراحی نشانه گالری طراحان آزاد اشاره کرد.

عابدینی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ و انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک است. او از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران محسوب شده. وی نامش در ویرایش جدید کتاب تاریخ طراحی گرافیک تألیف فیلیپ بی.مگز ثبت شده‌است.

او تاکنون چندین جایزه ملی و بین‌المللی را برای آثارش دریافت کرده‌است. از جمله در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ م)، جایزه صدهزار یورویی پرنس کلاوس هلند را از آن خود کرد.  نمایشگاه آثارش نیز در ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) همان سال در آمستردام گشایش یافت.  طرح روی جلد کتاب پرفروش ما چگونه ما شدیم، نیز اثر اوست.

رضا عابدینی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ پس از چند سال دوری از وطن با نمایشگاه «طراحیخط» در گالری آب/انبار باز هم حضوری قابل توجه داشت. طراحیخط، مجموعهٔ هشتاد و نه اثر از رضا عابدینی است که در مرز میان طراحی و خط نوشتار قرار دارد و از دلبستگی طولانی و عمیق او به این هر دو خبر می‌دهد.  او سعی دارد با تکیه بر تایپوگرافی و حروف فارسی به فرمالیزم برسد. عابدینی در حال حاضر به همراه همسر و دو فرزندش در لاهه هلند سکونت دارد و به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.  وی برای طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران مورد انتقاد بسیار قرار گرفت.

بهترین طراح لوگو 92

امرالله فرهادی آردکپان

بهترین طراح لوگو 93

امراله فرهادی آردکپان کودکی و نوجوانی خود را در ایل قشقایی گذارند. در شش سالگی به دلیل جثهٔ نحیف و لاغرش که به درد کار در زندگی عشایری نمی‌خورد به مدرسهٔ سیار عشایری رفت. مدارس سیار عشایری بخشی از نظام آموزش عشایر ایران بود که توسط محمد بهمن‌بیگی بنیان گذاشته شده بود. فرهادی او را پدر معنوی همهٔ دانش‌آموختگان عشایری ایران می‌داند. پس از پایان دورهٔ دبستان، با تلاش و تدبیر بهمن‌بیگی اولین دبیرستان شبانه‌روزی عشایری ایران در شیراز بنیان گذاشته شد و فرهادی با قبولی در کنکور اولین دوره در سال ۱۳۴۶ به عنوان عضوی از دانش‌آموزان ۴۰ نفری عشایری وارد این دبیرستان شد.

دبیرستان شبانه‌روزی عشایری، نمونهٔ کم‌نظیری از شیوهٔ آموزشی و مدیریت مکتب بهمن‌بیگی بود که با بهره‌گیری از حضور شاخص‌ترین مدرسان تحصیلات متوسطه و امکانات آموزش کارگاهی (عکاسی، نقاشی، برق و الکترونیک، اتومکانیک، آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی، علوم طبیعی، تئاتر، سینما و …) تعلیم و تربیت این برگزیدگان را به صورت پانسیون شبانه‌روزی به عهده داشت.

تحصیلات دانشگاهی

فرهادی در سال ۱۳۵۲ به توصیهٔ بهمن‌بیگی و موافقت وزیر وقت فرهنگ و هنر وارد دانشکدهٔ هنرهای تزئینی تهران شد. این توصیه به دلیل آشنایی وزیر با عکاسی و نقاشی‌های او در طی بازدیدش از دبیرستان عشایری صورت گرفت. دو سال اول دورهٔ لیسانس را به گذراندن درس‌های عمومی چون (طراحی، مجسمه‌سازی، نقاشی، دروس نظری و …) پرداخت و برای دو سال آخر رشتهٔ گرافیک را انتخاب کرد. او در این دوره از محضر استادان مطرح هنر ایران بهره برد: هوشنگ کاظمی، حسین کاظمی، مسیو ژیرار، آلن بایاش، لیلیت طریان، محمد حسن شیددل، شهلا حبیبی، آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز، محمد احصائی، کامران کاتوزیان، ایرج انواری و …

تابستان ۱۳۵۸ فرهادی پروژهٔ فارغ‌التحصیلی دانشگاه خود را با مشارکت نفیسه بزرگزاده شهدادی با عنوان «دیوارنوشته‌های انقلاب» ارائه کرد. استادان راهنما و مشاور این پروژه، ایرج انواری و مرتضی ممیز بودند.

بهترین طراح لوگو 94

صداقت جباری

بهترین طراح لوگو 95

صداقت جباری متولد سال ۱۳۴۰، اردبیل، خوشنویس و طراح گرافیک معاصر اهل ایران است. دارای درجه دکتری در رشته پژوهش هنر از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دارای درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. صداقت جباری در نمایشگاه‌ها و بی‌ینال‌های بسیاری شرکت داشته‌است و همچنین برنده جایزه بزرگ و مدال طلا با اثر اسماءالحسنی از دوازدهمین بی‌ینال بین‌المللی بنگلادش ۲۰۰۶، برنده جایزه ویژه دومین و سومین دوسالانه نقاشی بین‌المللی جهان اسلام شده و همچنین موفق به کسب مقام اول و برنده ۳ جایزه (نستعلیق جلی، چلیپا و کتابت) در چهارمین دوره مسابقه بین‌المللی خوشنویسی جهان اسلام شیخ حمدالله استامبول ترکیه (۱۹۹۸) شد.

استاد انجمن خوشنویسان ایران / نستعلیق ۱۳۷۹.

تدریس در انجمن خوشنویسان ایران/ سال ۱۳۶۲ تاکنون.

تدریس در دانشکده هنرهای زیبا/ دانشگاه تهران / مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس/۱۳۶۳ تاکنون.

تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی / مقطع لیسانس/ ۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹.

تدریس در دانشگاه هنر / مقطع لیسانس / سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲.

تدریس در فرهنگسرای نیاوران/ یک ترم در مقطع لیسانس/۱۳۷۱.

تدریس در دانشگاه الزهرا / یک ترم / مقطع لیسانس/۱۳۷۲.

تدریس در دانشگاه تربیت مدرس / مقطع فوق‌لیسانس/۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵.

تدریس در مجتمع عالی سوره / فقط به صورت پروژه لیسانس/۱۳۷۵.

عضو هیأت داوران مسابقات خوشنویسی دانشجویان سراسر کشور /۱۳۶۸.

عضو هیأت داوران اولین بی‌ینال تجربی حوزه‌هنری /۱۳۷۱.

بهترین طراح لوگو 96

عضو هیأت داوران دومین بی‌ینال تجربی دانشجویان هنر/ ۱۳۷۴.

عضو تعیین شایستگی آرمهای دانشگاه‌های سراسر کشور / سال ۱۳۷۴ تاکنون.

عضو هیئت انتخاب ششمین نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران.

مسئول رشته گرافیک در دوره فوق‌لیسانس / دانشکده هنرهای زیبا /دانشگاه تهران / سال ۱۳۷۸ تاکنون.

عضو هیئت انتخاب و داوران نمایشگاه بزرگ خوشنویسی سال تکریم حضرت علی (ع) /۱۳۷۹.

عضو هیئت داوری گرافیک اولین نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه هنرهای تجسمی دانشجویان مسلمان/۱۳۷۹.

عضو هیئت داوری اولین خوشنویسی نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه هنرهای تجسمی دانشجویان مسلمان /۱۳۷۹.