تاریخچه طراحی لوگو

طراحی لوگو بخشی مهمی از موفقیت یک برند است. زیرا طراحی لوگو است که، ماهیت و شخصیت یک برند را به مخاطب ارائه می دهد. لوگو گاهی اوقات میتواند که یک برند را مانند یک موجود زنده و نفس گیر به نظر برساند، و از جهات مختلف ، لوگو چیزی است که چهره برند رانمایش می دهد. چه بخواهیم قبول کنیم یا نکنیم، اغلب افراد در برابر لوگوهای تبلیغاتی واکنش احساسی و حتی فیزیکی نشان می دهیم.

به همین دلیل است که ما وقتی قوس های طلایی مک دونالد را می بینیم، احساس گرسنگی می کنیم و از داشتن یک آیفون در هر زمانی که از فروشگاه اپل عبور می کنیم سپاسگزار هستیم. چه زمانی شرکت ها برای اولین بار از لوگوها استفاده کردند؟ اولین طرح ها چه بود؟ راحت باشید ، وقت آن است که به تاریخچه لوگو بپردازیم.

 واقعیت این است که موثرترین لوگوهای امروزی بسیار بیشتر از یک شرکت ، محصول یا خدمات عمل می کنند: آنها احساسات را برمی انگیزند ، میل ایجاد می کنند ، حتی باعث ایجاد جوامع می شوند.

لیزا سیلور ، نویسنده طرح طراحی لوگو که کار می کند

در زمان سفر کنید و برخی از نمادین ترین لوگوهای تاریخ را ببینید، لحظات کلیدی در تبلیغات و سایر اختراعات را ببینید که به آینده طراحی لوگو کمک کرد.

4000 سال قبل از میلاد

تاریخچه طراحی لوگو

تاریخچه طراحی لوگو

مصریان باستان خط هیروگلیف را ایجاد کردند ، یک سیستم نوشتاری که در آن نمادهایی مانند قلاب و حلقه ها نشان دهنده ایده ها ، کلمات و صداها بودند. این تصاویر برای برقراری ارتباط در جامعه روزمره مورد استفاده قرار می گرفت ، همانطور که لوگوهای مدرن نشان دهنده برندها هستند.ایده ایجاد نمادهای بصری برای نمایش کلمات و ایده ها در مصر باستان ریشه دارد. هیروگلیف یک سیستم نوشتاری رسمی بود که در آن از تصاویری مانند چشم ، ستاره ، صلیب و اشکال دیگر برای برقراری ارتباط استفاده می شد. پیامها بر روی لوح های سفالی یا دیوارهای غار با استفاده از قلم های نی که از بامبو یا سایر مواد ارگانیک ساخته شده بود حک می شد. جوهر از مخلوط خاکستر سیاه یا خاکستر پودر شده با روغن چراغ حاوی ژلاتین ساخته شده از پوست الاغ ایجاد شده است.

2700 سال قبل از میلاد

تاریخچه طراحی لوگو 1
رومیان باستان از نشانهای آهن داغ برای علامت دام خود استفاده می کردند. این رویه به غرب قدیم در آمریکا منتقل شد ، جایی که کشاورزان گاوهای خود را با لوگو به عنوان راهی برای نشان دادن مالکیت مشخص می کردند.

520 قبل از میلاد

تاریخچه طراحی لوگو 2
یونانیان باستان از جغدها برای نماد خرد و دانش استفاده می کردند. این نقوش روی سکه های ساخته شده از برنز ، بلکه در سفالگری و سایر آثار هنری نیز ظاهر شد.

440 قبل از میلاد

تاریخچه طراحی لوگو 3
فیدیاس ، مجسمه ساز یونانی ، نسبت طلایی را ایجاد کرد. این فرمول ریاضی برای ایجاد پارتنون در آتن استفاده شد و امروزه همچنان بر طراحی لوگو تأثیر می گذارد.

479 میلادی – 1492

تاریخچه طراحی لوگو 4
فلز سازان لوازم منحصر به فردی برای خانواده های اشرافی در قرون وسطی ایجاد کردند. این تصاویر بر روی سپر حک شده و برای تزئین بنرهایی که در نبرد حمل می شد ، استفاده می شد و هم نشان از افتخار و هم وفاداری به “برند” خانواده بود.

1366

تاریخچه طراحی لوگو 5

Stella Artois ، آبجوساز محبوب بلژیکی ، یکی از اولین کسانی بود که از لوگوی برای شرکت استفاده کرد. تبلیغات تقریباً به اندازه امروز پیشرفته نبود و بطری های آبجو تا 500 سال دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و این باعث شد تا لوگوی استلا به یک دنبال کننده واقعی تبدیل شود.

دهه 1600 – 1800

تاریخچه طراحی لوگو 6
تبلیغات روزنامه ها و مجلات رواج پیدا کرد ، به این معنی که شرکت ها می توانند بیش از روش های قدیمی مانند دهان به دهان، توجه مخاطب را به خود جلب کنند. در آن زمان ، بسیاری از برندها قبلاً از لوگو استفاده می کردند ، اگرچه فقط می توانند سیاه و سفید چاپ شوند.

1810

تاریخچه طراحی لوگو 7
سیاستمدار آلمانی یوهان ولفگانگ فون گوته اولین کسی بود که روانشناسی رنگ را کشف کرد. کتاب او ، “تئوری رنگها” ، در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر خلق و خو و احساسات تأثیر می گذارد و بر طراحی لوگوهای آینده تأثیر می گذارد. برای درک بهتر مفهوم رنگ در طراحی لوگو این مقاله را بخوانید

1837

تاریخچه طراحی لوگو 8
کرومولیتوگرافی یا چاپ رنگی توسط لوئی پرنگ در بوستون اختراع شد. فلز یک ماده بسیار محبوب بود و لوگوها روی قوطی های تنباکو ، جعبه های ناهار ، جا کلیدی ، سینی ها ، تابلوها و بسیاری وسایل دیگر چاپ می شد.

1843

تاریخچه طراحی لوگو 9
چاپ افست ، شاخه ای از کرومولیتوگرافی ، برای تبلیغات مجلات ، طراحی پوستر ، طراحی کاتالوگ  و بسته بندی محصولات استفاده می شد. Macy’s ، Colgate و Budweiser تعدادی از شرکت هایی بودند که لوگوهای خود را با این فناوری چاپ می کردند.

1876

تاریخچه طراحی لوگو 10
کارخانه آبجوسازی باس (Bass Brewery) ، که در سال 1777 در انگلستان تأسیس شد ، اولین نشان تجاری توسط دولت انگلیس را به نمایش گذاشت. این لوگو آنقدر محبوب بود که در رمان جیمز جویس ، “اولیس” ذکر شد.

1905

تاریخچه طراحی لوگو 11
جان کادبری ، ویلی وونکای انگلستان ، یکی از اولین افرادی بود که لوگوی خود را مستقیماً روی بسته محصول چاپ کرد. این پرفروش ترین شکلات تخته ای دارای فونت عجیب و رنگ های چشم نواز روی بسته بندی بود.

1907

تاریخچه طراحی لوگو 12
چاپ روی صفحه امکان چاپ آرم را روی سطوح مختلف فراهم کرد. حدود چهل سال بعد ، این فناوری به جریان اصلی راه یافت و برای تبلیغات روی تی شرت ها ، کیف های دستی و انواع دیگر محصولات مورد استفاده قرار گرفت.

1912

تاریخچه طراحی لوگو 13
پیر دو کوبرتن ، فرانسوی ، حلقه های در هم تنیده بازی های المپیک در استکهلم را طراحی کرد. حلقه های المپیک یکی از نمادین ترین طرح های تاریخ هستند و نماد وحدت همه ملت ها بدون تبعیض هستند.

1920-1930

تاریخچه طراحی لوگو 14

عصر طلایی سینما، موجی از استودیوهای بزرگ سینمایی را به راه انداخت ، که همگی دارای لوگوی متمایز خود بودند. تا به امروز ، طرح هایی مانند شیر خروشان MGM و کره گردان یونیورسال قبل از پخش فیلم ها ظاهر می شوند.

1941

تاریخچه طراحی لوگو 15
شرکت دیده بان Bulova اولین کسی بود که در تلویزیون تبلیغ کرد. تبلیغات آنها ، که در جریان بازی بروکلین داجرز و فیلادلفیا فیلیز پخش شد ، نشان اصلی ساعت خود را نشان داد و در مجموع 4 تا 9 دلار هزینه داشت.

1950 مک دونالد

تاریخچه طراحی لوگو 16

زنجیره های فست فود مانند مک دونالد و برگر کینگ در سراسر کشورها محبوبیت زیادی پیدا کردند. اکثر این رستوران ها از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده می کنند زیرا احساس فوریت را برانگیخته و اشتهای ما را افزایش می دهد.

دهه  1961

تاریخچه طراحی لوگو 17

Chase Bank که توسط Tom Geismar طراحی شد ، یکی از اولین شرکت های آمریکایی بود که از طراحی لوگو فانتزی به عنوان لوگوی خود استفاده کرد. Geismar می خواست چیزی پررنگ ایجاد کند که در اندازه کوچک چاپ شود.

1976

تاریخچه طراحی لوگو 18

لوگوی ناسا که توسط Danne & Blackburn در نیویورک طراحی شده است ، حس میهن پرستی را برمی انگیزد. این به عنوان نمادی از افتخار برای فضانوردان تبدیل شد ، به ویژه هنگامی که وویجر یک سال بعد ماموریت بین ستاره ای خود را آغاز کرد.

1977

تاریخچه طراحی لوگو 19

میلتون گلیزر نماد نمادین “من نیویورک را دوست دارم” را طراحی کرد تا گردشگری بیشتری را به نیویورک بزرگ بیاورد. طرح اصلی او روی یک دستمال طراحی شد و به صورت رایگان به وزارت بازرگانی ایالت نیویورک ارائه شد.

1987

تاریخچه طراحی لوگو 20

Photoshop و Abode Illustrator طراحی را در اختیار همه قرار دادند. مشاغل کوچک ، غیر انتفاعی و استارتاپ ها می توانند بدون استخدام طراح لوگو گران قیمت از ابتدا لوگو خود را ایجاد کنند. اگر چه قبل آن باید دوره ای ببینند. و پس از گذراندن دوره طراحی لوگو برای خود کار کنند.

1998

تاریخچه طراحی لوگو 21
با راه اندازی گوگل جهان کاملاً تغییر کرد. سرگئی برین ، بنیانگذار ، لوگوی اصلی را با استفاده از یک برنامه ویرایش رایگان طراحی کرد ، اما در نهایت با موفقیت موتور جستجو رنگ ها و فونت را تغییر داد.

2004

تاریخچه طراحی لوگو 22

فیس بوک به یک شبکه اجتماعی محبوب تبدیل شد. شرکت ها می توانند هزینه تبلیغات هدفمند را بپردازند ، بعلاوه لوگوی فیس بوک می تواند در وب سایت های دیگر برای تشویق محتوای مشترک درج شود.

2006

توییتر وارد عمل رسانه های اجتماعی شد. مانند فیس بوک ، مشاغل می توانند شخصیت خود را در پست های شوخ نشان دهند و از طرح های خود به عنوان تصاویر نمایه استفاده کنند.

2016

تاریخچه طراحی لوگو 23

در حالی که ثبات کلیدی است ، برخی از شرکت ها لوگوهای خود را بر اساس هویت در حال توسعه برند و مخاطبان هدف تغییر می دهند. اینستاگرام نمونه خوبی از تغییر نام تجاری است که به درستی انجام شده است.

2018
تاریخچه طراحی لوگو 24

لوگوها همیشه برای رویدادها و مشاغل آینده مورد نیاز است. برای مثال شرکت مخابراتی هندی Trai را در نظر بگیرید که مسابقه طراحی لوگو را برای شبکه های Wi-Fi عمومی خود برگزار کرد.

البته با خلق هر لوگوی ماندگاری که تاریخ آن در بالا قید شده، ترند های طراحی لوگو نیز به وجود آمده و بسیاری از افراد و شرکت ها از آن ایده گرفته و طراحی لوگو خود را انجام داده اند. این مطلب را در آینده با تاریخچه طراحی لوگو ایرانی بروزرسانی خواهیم کرد

تاریخچه طراحی لوگو در ایران

تاریخچه طراحی لوگو معاصر در ایران یا همان پیشینه ی آن به اوایل دوران حکومت محمد رضاشاه پهلوی بازمی گردد. اولین شرکت ایرانی که اقدام به طراحی لوگو در آن دوران کرد، شرکت هواپیمایی هما بود، لوگوی شرکت هواپیمایی هما توسط ادوارد زهرابیان جوان 22 ساله ی ارمنی-ایرانی در سال 1340 شمسی طراحی گردید. آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی (اسکیفت) در گزارشی که در سال ۲۰۱۳ از ارزیابی لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشت، بعد از ارزیابی‌ لوگوهای متعدد تمام شرکت‌های مطرح در حوزه ی حمل و نقل و مسافربری هوایی، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود. این لوگو (با نام هما) در حالی به عنوان برترین لوگو معرفی شد که خطوط هوایی ایران با تحریم‌های بین‌المللی مواجه بود. این‌ها اولین لوگوهای ثبت شده در ایران هستند.

در این دوره بود که ایران ارتباط زیادی با قدرت‌های اقتصادی جهان گرفت و به سمت و سوی صنعتی شدن گام برداشت. تاسیس کارخانجات زیاد در آن دوره و شکل‌گیری برندهای تجاری، سبب شد که طراحی لوگو در مفهوم مدرن آن برای استفاده تجاری مورد توجه قرار گیرد. اگر تاریخچه طراحی لوگو در ایران به معنای تجاری آن را در نظر بگیریم، لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران(هما) در سال ۴۰ به عنوان اولین شرکت هواپیمایی در ایران طراحی شد.

این لوگو در دهه اخیر به عنوان یکی از بهترین لوگوهای ایرانی شناخته شد.سادگی و زیبایی طرح این لوگو و رنگ‌بندی که در آن به کار رفته شده است، جزو مواردی بود که در انتخاب لوگو به عنوان بهترین طراحی لوگوی ایرانی، مورد توجه قرار گرفت.

لوگوهای معروف ایرانی

  • لوگو شرکت سایپا طراحی شده به دست مرتضی ممیز در سال ۱۳۶۶
  • لوگو شرکت ایران خودرو طراحی شده به دست بیژن جناب در سال ۱۳۷۳
  • لوگو شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) طراحی شده به دست ادوارد زهرابیان در سال ۱۳۴۰
  • لوگو بانک صادرات ایران طراحی شده به دست اسماعیل کیا مقدم در سال ۱۳۶۹
  • لوگو شرکت ملی نفت طراحی شده به دست احمد میرزا در سال ۱۳۶۳

تاریخچه طراحی لوگو در ایران نشان می‌دهد، که طراحان لوگو در ایران معاصر زیاد بوده‌اند، شاید بتوان گفت بهترین طراح لوگو ایران، لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران، هما است. لوگوهای معروف ایرانی دیگری هستند که ماندگار شد‌ه‌اند، لوگوی سایپا که طراح آن استاد ممیز است یکی از بهترین لوگوهای ایرانی است.

لوگو معروف ایرانی دیگر که استاد بیژن جناب برای ایران خودرو طراحی کرده است یکی از بهترین لوگوهای ایران است. پس باید در انتخاب شرکت طراحی لوگو نیز دقت لازم را داشته باشید تا خروجی بی نظیری داشته باشید.

تاریخچه لوگوهای معروف نشان می‌دهد یکی از بهترین آرم‌ها، لوگوی شرکت نفت است که توسط احمد میرزا در سال ۱۳۶۳ طراحی شده و یکی از زیباترین لوگوهای است که تا به امروز در ایران طراحی شده است.تعداد لوگوهای خوب در ایران زیاد است اما این چند مورد به عنوان اولین و بهترین طراحی‌های لوگوی ایرانی شناخته شده‌اند.

برای طراحی لوگوی خوب، باید موارد مختلفی را در نظر گرفت.

سادگی لوگو، میزان به خاطر سپردن آن، انعطاف‌پذیر بودن لوگو، منحصر به فرد بودن آرم و به کار گرفتن برند تجاری، انتخاب رنگ لوگو، طول عمر و امکان تغییر آن در طراحی آن از موارد مهمی هستندکه ویژگی‌های یک لوگوی خوب را تشکیل می‌دهد.شاید از خودتان بپرسید که چطور می‌توانید یک لوگوی خوب را انتخاب کنید.

ما به شما می‌گوییم که اگر در طراحی یک لوگو، موارد گفته شده به کار رفته بود، حتما لوگوی انتخابی شما لوگوی مناسبی است.ما تلاش کردیم شما را با تاریخچه لوگو آشنا کنیم.

تاریخچه طراحی لوگو در دوران هخامنشیان

اهمیت طراحی لوگو در دوران هخامنشیان به مقداری زیاد بود که می توان انواع لوگوها را در بناهای به جا مانده از آن دوران و همچنین منسوجات، پارچه ها و سکه ها دید. لوگوهای آن دوره به شکل کلماتی بودند که می توانستند پیام آنها را منتقل کنند. مصری ها نیز معروف به داشتن برند حیوانات خانگی از طریق هیرو گیلف(حروف تصویری) برای نشان دادن مالکیتشان هستند. رومانیایی ها و یونانی های باستان از طریق سفالگری لوگو های خود را به جهانیان نشان میدادند. ادیان بزرگ جهان نیز از سمبل ها برای سهولت در شناخته شدن استفاده کرده و با کمک این سمبل ها دین خود را تبلیغ میکردند.