طراحی لوگو بهرام عفراوی

🎯سنوال خبرنگار: طراحی لوگو چه کاربردی برای هر مجموعه دارد؟
🌺پاسخ بهرام عفراوی: هیچ
این پاسخ عجیب و غیر منتظره‌ای است، اما یک واقعیت است. این را توضیح می‌دهم.
دقت کنید که پاسخ کلاسیک که معمولاً یک طراح گرافیک به این پرسش می‌دهد بدین شکل خواهد بود که لوگو شامل لوگوتایپ یا به عبارتی لوگوی نوشتاری و لوگوی تصویری می‌شود و تمامی هویت یک مجموعه را دربرمی‌گیرد و آنقدری اهمیت دارد که طراح گرافیک حرفه‌ای و آگاه، روزها روی یافتن ایده‌هایی برای آن، زمان بگذارد و هزینه‌ای دریافت کند که ضمن اینکه به نظر ساده‌ترین کار گرافیک می‌آید (که چنین نیست)، درخور گرفتن بالاترین هزینه باشد.
خوب، این یک پاسخ کلاسیک بود، اما واقعیت چیز دیگری است و همین واقعیت است که موجب می‌شود به نظر شرکت‌های مختلف طراحی لوگو، بسیار ساده باشد و گاهی تصور می‌کنند که از عهدۀ خودشان هم برمی‌آید. چنانچه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که مدیر فلان بیمارستان که پزشک است و کارش هیچ ارتباطی با گرافیک ندارد، لوگویی برای بیمارستان طراحی می‌کند و همین نشان بی‌قواره با صرف هزینه‌های متعدد بر روی همۀ اشیاء بیمارستان قرار می‌گیرد.
این ندارد آخر، از آغاز گو
رو تمام این حکایت بازگو

🌺 برمی‌گردیم به اینکه چرا طراحی لوگو هیچ کاربردی ندارد یا به عبارتی در چه شرایطی دارد و در چه شرایطی ندارد.
اشتباه بزرگی است که رسم شده قبل از هر چیز به سراغ طرحی لوگو می‌روند و چون هنوز نه به بار است و نه به دار،‌ هزینه آن برایشان سنگین است.
مهمترین نکته در هر کسب و کاری، برنامه‌ریزی و داشتن طرح تجاری است که در آن همۀ زوایای تولید، خدمت و البته از همه مهم‌تر فروش لحاظ شده باشد. متاسفانه کسب و کارها بدین شکل پیش نمی‌رود، چنانکه شاهد آن هستیم که هزینه‌های هنگفتی برای راه اندازی فلان رستوران یا شرکت با همۀ جزئیاتش می‌شود، در حالی که چند ماه بیش‌تر دوام نمی‌آورد و به راحتی مجدداً تصمیم به داشتن شغلی دیگر می‌گیرند.
اگر مجموعه‌های مختلف قبل از راه اندازی تفکرات منطقی در مورد روند کارشان داشته باشند و همه برنامه‌های خود را نه در ذهن، بلکه بر روی کاغذ و آن هم با جزئیات هر چه تمام‌تر پیدا کنند، آن وقت لوگو اهمیت خودش را خواهد یافت و البته در آن صورت هزینه کردن برای آن هم معقول و منطقی است.

منبع