گرافیست طراحی لوگو

در میان مشاهیر کشور، گاهی اوقات برخی از گروه‌ها، از قلم افتاده و توجه کمتری به حوزه کاری آن‌ها می‌شود. شاید بتوان گفت برترین این گروه ها که فراموش شده اند گرافیست ها هستند و در میان آنها نیز  گرافیست طراحی لوگو بیش از هر گروهی ناشناخته و تا حدودی مهجور مانده و آن قدر شناخت کافی نسبت به آن‌ها نداریم. اگر چه طراحی لوگو انجام شده توسط گرافیست های طراحی لوگو بسیار دیده شده و شناخته ایم اما از خود آنها شاید چیزی ندانیم. در این مطلب تصمیم گرفتیم به تعدادی از مشهورترین گرافیست‌های ایرانی پرداخته و کمی بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.

 

۱ – مرتضی ممیز

به حتم باید نخستین شخص در این فهرست، مرتضی ممیز باشد که وی را پدر گرافیک ایران می‌دانیم. طرح‌های استاد مرتضی ممیز در زمینه‌های مختلف ماندگار شده و از جمله بهترین طرح‌های وی می‌توان به طراحی گرافیکی لوگوی آتش نشانی، لوگوی سازمان ملی استاندارد و غیره اشاره کرد. استاد مرتضی ممیز در این حوزه به شکلی بنیانگذار گرافیک در ایران بوده و بسیاری از گرافیست‌های مشهور ایرانی، زیر نظر وی آموزش دیده و به رتبه‌های عالی دست یافته‌اند.

گرافیست طراحی لوگو

گرافیست طراحی لوگو

۲- قباد شیوا

قباد شیوا از بهترین گرافیست‌های ایرانی است که در سال ۱۳۴۷، گرافیک را در صدا و سیمای ایران، راه اندازی کرده و همین طور مسئولیت راه اندازی گرافیک انتشارات سروش را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جالب است بدانید که قباد شیوا نیز در شمار موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.

گرافیست طراحی لوگو + معرفی 6 گرافیست 5

۲- داریوش مختاری

قباد شیوا از بهترین گرافیست‌های ایرانی است که در سال ۱۳۴۷، گرافیک را در صدا و سیمای ایران، راه اندازی کرده و همین طور مسئولیت راه اندازی گرافیک انتشارات سروش را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جالب است بدانید که قباد شیوا نیز در شمار موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.

3- داریوش مختاری

داریوش مختاری / گرافیست مجسمه ساز متولد ۱۳۳۴ – خرم آباد

تحصلیلات

کارشناس گرافیک از دانشگاه تهران

دانشکده هنرهای زیبا

نمایشگاه ها

۱۳۵۷ تالار مولوی دانشگاه تهران

۱۳۶۰ تهران

تمامی بینالهای گرافیک و پوستر تهران بعد از انقلاب

۱۳۸۰ نمایشگاه پوسترهای تجربی طراحان ایران

۱۳۸۰ گالری سیحون

۱۳۸۳ نمایشگاه بین المللی پوستر جهان اسلام تهران

۱۳۸۳ نمایشگاه نشانه های اصفهان – اصفهان

۱۳۸۵ نمایشگاه پوستر امام رضا مشهد

۱۳۸۵ نمایشگاه دومین جشنواره بسم الله

نمایشگاه های خارج

کشورهای ژاپن – چک – بلغارستان – سوئد – ایتالیا

جوائز

مدال نقره از نمایشگاه اینکونا ایتالیا – مدال برنز از یومیوری ژاپن

انتشارات

دوازده جلد کتاب گرافیک در موضوعات مختلف گرافیک

چهل عنوان کتاب گرافیک در حال چاپ

سی دی ۱۲ عنوان گرافیک

تدریس

۱۳۶۸ تدریس گرافیک دانشگاه هنر

۴- مسعود نجابتی

مسعود نجابتی یکی از بهترین طراحان گرافیک است که در زمینه خوشنویسی نیز فعالیت حرفه‌ای و قابل توجهی دارد. فونت پرشیا توسط وی در سال ۲۰۰۰ میلادی ارائه شد که موسسه بیت استریم آمریکا نیز این فونت را منتشر ساخته و به رسمیت شناخت. برای آشنایی بیشتر با مسعود نجابتی توصیه می‌کنیم کتاب “خط در گرافیک” را مطالعه نمایید.

گرافیست طراحی لوگو + معرفی 6 گرافیست 6

۵- ساعد مشکی

ساعد مشکی در زمینه طراحی گرافیک به شکل حرفه‌ای فعالیت کرده و پوسترهای هنری بسیار عالی در کارنامه هنری خود دارد. وی از ۲۴ سالگی در این زمینه فعالیت داشته و تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به عضویت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پیوند زد. بهترین آثار وی در روزنامه‌های گوناگون و نیز کتب مختلف جای گرفته است. جالب است بدانید که ساعد مشکی موفق به دریافت جایزه ویژه آیکوگرادا از دوسالانه ورشو شده است.

گرافیست طراحی لوگو + معرفی 6 گرافیست 7

۶- پریسا تشکری

پریسا تشکری در زمینه پوسترهای فرهنگی فوق العاده کار کرده و آثار قابل توجهی را ارائه کرده است. وی توانست در دوسالانه پوستر بولیوی که یکی از برترین رویدادهای بین المللی در منطقه آمریکای جنوبی است، به جایزه بهترین گرافیست در حوزه پوسترهای فرهنگی دست یابد. پریسا تشکری با مدرک فوق لیسانس گرافیک، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران محسوب می‌شود.

پریسا تشکری

پریسا تشکری