رونمایی از طراحی لوگو در ساری ۲۰۲۲

مراسم رونمایی از طراحی لوگو ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو در محل موزه تاریخ شهر ساری با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان ، هنرمندان و مدیران شهری ساری برگزار شد.

دبیر اجرایی رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این طراحی لوگو توسط تیمی از طراحان گرافیکی و هنرمندان استانی و ملی طراحی شده است.

علی ماهفروزی افزود: رونمایی لوگو ساری ۲۰۲۲ نشان دهنده رسمی شدن فعالیت همه مسئولان و مردم استان برای میزبانی هرچه با شکوه تر از پایتخت گردشگری کشورهای اکو است تا نخستین قدم جدی برای جهانی شدن گردشگری مازندران به بهترین نحو گرفته شود.

وی استفاده از نمادهای متعدد در لوگوی ساری ۲۰۲۲ را از ویژگی های آن توصیف کرد و گفت: الهام گیری از نماد میراث طبیعی همچون دماوند ، جنگل های هیرکانی ، آبگیرها و تالابها و دشت های از ویژگی برجسته این لوگو است.

رونمایی از طراحی لوگو ساری ۲۰۲۲ 5

دبیر اجرایی ساری ۲۰۲۲ اظهار داشت: در طراحی لوگو از عناصر دیگر نمادین مازندران مانند معماری و دیگر میراث های تاریخی و معنوی و همچنین رنگ جنگل هیرکانی در تمام فصول و معماری صنایع دستی الهام گرفته شد.

ماهفروزی هدف از این طراحی را که به دست هنرمندان بزرگ استان و کشور انجام شد، معرفی مازندران و جاذب های گردشگری استان در یک قالب به تمام دنیا و به خصوص کشورهای عضو اکو اعلام کرد.

وی گفت: قرار است این لوگو روز چهارشنبه همزمان با افتتاح دبیرخانه ساری ۲۰۲۲ که با حضور وزیر میراث فرهنگی همراه است، برای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و تمامی کشورهای عضو اکو ارسال شود.

مازندان پس از حدود هفت ماه تلاش و رایزنی بالاخره مهر ماه امسال پس از تصمیم گیری کشورهای عضو اکو به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

قرار است در این رویداد مازندران با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های خود از گردشگران کشورهای عضو اکو و دیگر کشورها میزبانی کند و فرصتی باشد تا مهم ترین مقصد گردشگری ایران بتواند خود را در سطح منطقه ای به عنوان یک منطقه گردشگری معرفی کند.

استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر از سراسر ایران ، منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا است.

همچنین سازمان همکاری اقتصادی موسوم به ” اکو ” یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و اکنون ۱۰ عضو دارد. (منبع)

البته کاش این مسئول محترم نام طراحان لوگو را می برد، چون به عنوان یک گرافیست بعید می دانم این طراحی کار تیمی تعدادی از طراحان و گرافیست های به نام ایران باشد.

تعداد رنگ زیاد، فونت بسیار مزخرف و تند و خشن، شلوغی لوگو و …. از معایب این طراحی می باشد که امیدوارم در آن بازنگری گردد. زیرا اصلا سطح کیفی مناسبی برای یک پروژه بین المللی دارا نمی باشد.

علاوه بر مطالب فوق به برخی عوامل دیگر نیز بایستی توجه کرد که شامل موارد ذیل می باشد.

  • فرهنگ منطقه: به عنوان مثال در طراحی لوگو در ساری بایستی به عوامل فرهنگی و تاریخی و بخصوص زبان این منطقه توجه کرد و طراحی لوگو چیزی بر تضاد فرهنگ منطقه نباشد.
  • استفاده از المانهای جغرافیایی : در طراحی لوگو خود بایستی از المانهای جغرافیایی منطقه نیز استفاده گردد، به عنوان مثال استفاده از المانهای جنگل برای لوگو در حالی در طراحی لوگو ساری بر خلاف گفته کارشناس به درستی استفاده نشده است.
  • استفاده از تاریخ: در طراحی لوگو در ساری یکی از ایده ها استفاده از المانهای تاریخی در آن منطقه است.