لوگوی بانک سامان و شباهت عجیبش به لوگوی شرکت بریتیش پترولیوم

لوگو بانک سامان و بریتیش پترولیوم

طراحی لوگو جدید بانک سامان, همان شمسه قدیمی بانک است که تغییر کرده و امروزی تر شده است، این لوگو نسبت به لوگوی قبلی زیباتر و حرفه ای تر بوده و مطمعنا در خلق هویت جدید این برند نقش زیادی خواهد داشت.
اما چند مشکل وجود دارد، یکی اینکه فضای بصری ایران از فرم شمسه اشباع شده است و این فرم بخاطر تکراری بودن، برای بیننده جذاب نیست، از طرف دیگر در فضای گرافیک ایران به شکلهای مختلف و توسط شرکتهای متفاوت، از فرم شمسه استفاده شده است، بنابراین بانک سامان باید این فرم تکراری را در ذهن مشتری، مال خود کند، بطوری که فرم شمسه، بیننده را فقط به یاد بانک سامان بیاندازد، برای به ثمر نشستن این اتفاق بزرگ، بانک سامان نیازمند یک استراتژی خلاقانه، هزینه بر و درازمدت است، همانطور که تا همین چند سال پیش رنگ زرد، ما را به یاد چسب اوهو و رازی می انداخت، اما حالا با تبلیغات گسترده ایرانسل، رنگ زرد، قسمتی از هویت بصری ایرانسل شده است. مشکل دیگر این است که حرف کاف بانک، با رسم الخط عربی نوشته شده، یعنی سرکش کاف حذف شده و بجای آن علامت حمزه عربی قرار گرفته است، این اتفاق، در کنار فرم شمسه که در فرهنگ و هنر کشورهای عربی حضور پررنگی دارد، هویت بانک سامان را به یک برند عربی نزدیک کرده است.
اما مهمترین مشکل این لوگو، شباهتش به لوگوی شرکت بزرگ نفت و گاز بریتیش پترولیوم است، به نظر من طراحان لوگو، متوجه این موضوع شده و با پرسپکتیوی که به لوگو داده اند، سعی کرده اند این شباهت را به حداقل برسانند.

بانک سامان درباره لوگوی جدیدش گفته است:
این لوگو با انعطافی بیشتر و ترکیبی از طیف آبی و سفید، ضمن انتقال حس ثبات، اطمینان و شفافیت به مخاطب، بستر پذیرش و استقبال از رویکرد استراتژیک جدید ما را فراهم می‌کند، این رویکرد جدید با شکستن قالب‌های شکل‌گرفته در طراحی هندسی شمسه بانک سامان، در پی القای مفهوم «تلفیق کسب‌و‌کار با لذت» است.

حالا ببینیم لوگوی بریتیش پترولیوم با چه رویکردی طراحی شده است:
ری برندینگ شرکت بی پی، در سال 2000 با شعار فراتر از نفت انجام گرفت، لوگوی جدید این شرکت توسط آژانس لندور که از معروف ترین آژانسها ی برندینگ امریکاست، طراحی و در سال 2000 از آن پرده برداری شد، ایده اصلی لوگو از هلیوس، خدای خورشید در یونان باستان، گرفته شده است، در مرکز لوگو، خورشید با انوار طلایی اش قرار گرفته که سرچشمه انرژی است و سپس برگهایی به رنگ سبز قرار دارد که نشاندهنده گیاهان است. فرم کلی این لوگو ما را به یاد گل آفتابگردان می اندازد که چینش دانه هایش براساس مارپیچ طلایی یا مارپیچ فیبوناچی انجام گرفته است، در طراحی فرم کلی لوگو نیز این تناسبات طلایی رعایت شده است، همانطور که می دانیم گیاهان واسطه انتقال انرژی خورشید به دیگر موجودات زمینند و البته بعدها از همین گیاهان، زغال سنگ و از جانورانی که از این گیاهان تقذیه می کنند، نفت بوجود می آید، از طرف دیگر شرکت بی پی، با استفاده گسترده از رنگ سبز در لوگوی خود، به نوعی خود را طرفدار محیط زیست هم نشان می دهد، هر چند که در عمل اصلا این گونه نیست.

حالا به نظر شما، توضیحات و دلایل و فلسفه کدام لوگو با خود لوگو هماهنگی بیشتری دارد؟ و این لوگو برای کدام برند مناسبتر است: شرکت بی پی که در صنعت نفت و گاز و انرژی فعالیت می کند یا بانک سامان که فعالیتش مربوط به بانکداری و پول و سرمایه است؟