طراحی لوگو در گرافیک

گرافیک (به انگلیسی: Graphics، گرافیکس) از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک، هر کار یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ و بنابراین همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

تاریخ هنر گرافیک

از زمانی که انسان تصمیم به ارائه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تاکنون نیز با همه پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته‌است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد. صدها نگاره در غار شووه Chauvet در جنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده‌اند، نگاره‌های غار لاسکو Lascaux، (چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگاره‌های شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان، (هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح)،  نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای جنوبی (هزار سال پیش از میلاد مسیح)  و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه‌هایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن.

فعالیت های مرتبط با حوزه گرافیک بسیار گسترده و متنوع می باشد.  از طراحی پوستر، طراحی کاراکتر، طراحی وب سایت، طراحی لوگو و سایر موارد گرفته تا این موارد بسیار جزئی مانند طراحی کارت ویزیت و غیره . اما یکی از سخت ترین و پیچیده ترین موارد در حوزه گرافیک، طراحی لوگو می باشد. دلیل این حساسیت این می باشد که بیس و پایه هر کسب و کاری به طراحی لوگو وابسته، است شما هیچ صنعت و یا صنفی و یا هیچ کسب و کاری را نخواهید دید که بدون نماد، نشان یا لوگو باشد. در واقع لوگو هویت هر کسب و کاری می باشد و هیچ کسب و کاری بدون لوگو موفق نخواهد شد.

از دلایل دیگر اهمیت طراحی لوگو در گرافیک این موضوع می باشد که، معمولاً مشتریان و مخاطبین اولین چیزی که از یک برند می بینند نماد و یا همان لوگوی آن کسب و کار می باشد. بنابراین اگر این لوگو به نحو احسن و مرتبط با کسب و کار طراحی نشده باشد قطعاً باعث می شود که مخاطبین برداشت نادرستی از برند ما داشته باشند و چه بسا باعث کاهش فروش و یا ضرر و زیان به مجموعه گردد. شاید در بسیاری از موارد دیگر مرتبط با حوزه گرافیک حساسیت به این میزان که در طراحی لوگو می باشد وجود نداشته باشد.

طراحی لوگو در گرافیک شامل موارد بسیار زیادی می باشد که شاید ذکر همه آنها در این مقاله نگنجد، اما ما در آژانس تبلیغاتی دارابی قصد داریم به صورت خلاصه در مورد برخی از آنها در این مقاله با شما صحبت کنیم.

طراحی لوگو در گرافیک از معدود فعالیت هایی میباشد که در آن علاوه بر مسائل علمی می بایستی به موارد هنری، بازاریابی و برندینگ نیز توجه گردد. شما در زمان طراحی لوگو می بایستی به مخاطبین، بازار هدف، مشتریان، رنگ سازمانی و بسیاری موارد دیگر توجه کنید؛ در حالی که برای بسیاری از فعالیت های دیگر در حوزه گرافیک این سختی کار وجود ندارد و یا بسیار کمتر می باشد.

از نکته های جالب مربوط به طراحی لوگو در گرافیک این موضوع می باشد که حتی در آثار اولیه انسان های غارنشین نیز در کنار نشانه های گرافیکی آثاری از لوگو و نماد ها نیز وجود داشته است.

بنابراین برای طراحی لوگو در گرافیک شما بایستی سالها و سالها تجربه و تمرین کرده باشید، تا بتوانید به بهترین نتایج دست پیدا کنید و همچنین شرکت ها اگر واقعاً به دنبال انجام یک کار حرفه ای و خوب می باشند بهتر است که طراحی لوگوی خود را به افراد متخصص و واگذار نمایند؛ زیرا این قضیه به طور مستقیم با موفقیت و یا عدم موفقیت کسب و کار آنها در ارتباط می باشد.

این نکات مهم که در طراحی لوگو در گرافیک عنوان شد همه و همه دست به دست هم داده، و در مجموع برندها به این نتیجه رسیده اند که طراحی لوگوی زیبا و حرفه ای باعث ایجاد ارزش افزوده در برند می گردد. برای همین است که اکنون می‌بینیم ارزش مالی برخی برندهای بزرگ مانند کوکاکولا  یا برند های دیگر به میلیارد‌ها یا میلیون‌ها دلار رسیده است، یا شاهد هستیم که برندهای بزرگ برای ریدیزاین لوگو هزینه‌های بسیار زیاد و یا مسابقاتی در سطح جهانی انجام می دهند تا به بهترین نتیجه در طراحی لوگوی خود برسند.