طراحی لوگو مونوگرام: راهنمای مبتدیان

چگونه می توانید فعالیت یک کسب و کار را تا حد ممکن با کلمات کوچک یا حروف بیان کنید؟ پاسخ آن فقط با لوگو مونوگرام است. این علائم در اواخر قرن نوزدهم ، مخصوصاً در صنعت مد ، شکوفا شد. مارک های لوکس مد مانند Louis Vuitton ، Chanel و Gucci دارای برخی از نمادین ترین طرح های لوگو مونوگرام  (monogram logo design) هستند، آنها چندین دهه است که وجود دارند و در سراسر جهان شناخته می شوند. نمونه های معروف دیگر عبارتند از Hewlett-Packard -HP و Life’s Good -LG. از نمونه های لوگو مونوگرام فارسی نیز میتوان به بانک رفاه  اشاره کرد.

لوگو مونوگرام

لوگو مونوگرام

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 1

نکته جالب در مورد ساخت لوگو مونوگرام ارزش احساسی آن است، استفاده از حروف اول کلمات، اختصاری به یاد ماندنی و ارتباط عمیق تری با نام شرکت دارد.

لوگو مونوگرام چیست؟

معنی مونوگرام در واقع، یک طرح تزئینی و هنری است که از ترکیب یک تا سه حرف (به طور سنتی سه) برای ایجاد یک نماد واحد تشکیل شده است. طراحی لوگو مونوگرام معمولاً برای نشان دادن حروف اول شخص یا مشاغل استفاده می شود. حروف در این سبک طراحی لوگو ممکن است با تصاویر ترکیب شوند تا مفهوم نام تجاری را بیشتر نشان دهند.

در تاریخچه طراحی لوگو عنوان کردیم که، استفاده از نماد های تک، یکی از قدیمی ترین اشکال شناسایی هستند ، و اولین استفاده از آن توسط یونانیان باستان بر روی سکه ها برای نشان دادن شهرهای مختلف بوده است. در طول تاریخ ، لوگو گرام اغلب توسط نقاشان بر روی آثار هنری خود و همچنین توسط خانواده های سلطنتی که برای تمایز و دعوت نامه های عروسی استفاده می شده است.

چه موقع لوگو مونوگرام را برای تجارت خود انتخاب کنید

هنگام طراحی لوگو مونوگرام، چیزی را می خواهید که در عین اثبات ماهیت برند شما (با احساساتی که می خواهید مردم با مارک شما ارتباط داشته باشند) با مخاطبان مورد نظر شما مطابقت داشته باشد. اینجاست که ساخت لوگو منوگرام به فریاد خواهد رسید. لوگوی Chanel را در نظر بگیرید: حروف دست نویس زیبا که احساس تجمل ، کلاس و انحصاری بودن را برمی انگیزد.

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 2

لوگو مونوگرام در بازارهای جهانی به خوبی کار می کنند و برای شرکت هایی که نام آنها بلند یا دشوار است ، انتخابی هوشمندانه است. آنها نیز به راحتی به خاطر سپرده می شوند – همه می دانند LV مخفف Louis Vuitton است و اگرچه نام فرانسوی است و همه به زبان فرانسه صحبت نمی کنند ، اما به یاد ماندنی است.

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 3

در مورد انتخاب این نوع لوگو در موارد زیر فکر کنید:

نام کسب و کار شما طولانی است

تعداد حروف از 3 حرف تجاوز نکند

نام کسب و کار شما به طور طبیعی می تواند به مخفف تبدیل شود : آیا نام برند و یا کسب و کار شما از نظر تعداد کلمات طولانی است ، ببینید آیا می توانید آن را به صورت مخفف کوتاه به خاطر بسپارید. این تاکتیک برای مشاغل که در عرصه بازارهای جهانی فعالیت میکنند به خوبی کار می کند ، زیرا تلفظ و تشخیص آنها آسان است. نمونه بارز آن که مونوگرام فارسی نیز می باشد، لوگو بانک رفاه می باشد.

تجارت شما دارای روابط خانوادگی است :سبک مونوگرام برای مشاغلی که ریشه خانوادگی دارند بسیار عالی عمل می کند ، زیرا مونوگرام ها ابتدا به عنوان مفهومی که دارای ارزش احساسی است شروع شد. لوگوی Louis Vuitton به عنوان یکی از موفق ترین خانه های مد لوکس در جهان ، نمونه بارز یک مونوگرام است که سابقه خانوادگی در پشت آن وجود دارد.

تجارت شما بازارهای جهانی را پوشش می دهد: آیا تجارت شما بازارهای خارج از کشور اصلی خود دارد؟ یک مونوگرام در نظر بگیرید که تشخیص و به خاطر سپردن آن برای مردم سراسر جهان ساده خواهد بود.

لوگو مونوگرام جنرال الکتریک با حروف دست نویس سفارشی خود با مقدار کمی حالت انتزاعی است. اگرچه همه نمی دانند که نام این شرکت جنرال الکتریک است ، اما حداقل “GE” را به رسمیت می شناسند.

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 4

شما نمی خواهید از یک نماد تصویری یا انتزاعی استفاده کنید: اگر ترجیح می دهید از نمادی در لوگوی خود استفاده نکنید و می خواهید نام شرکت شما به تنهایی مشخص شود ، ممکن است این سبک طراحی لوگو مونوگرام یک گزینه باشد. زیرا می توانید با ترکیب حروف اول و ساختن چیزی دلخواه خود ، یک لوگوی بصری جذاب ایجاد کنید.

اگر در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود هستید و احساس می کنید که لوگو مونوگرام به تنهایی مخاطب را اغنا نمیکند، میتوانید اسم کامل برند را در زیز مونوگرام خود درج کنید. سپس می توانید از مونوگرام به تنهایی در فضاهای کوچکتر مانند تصاویر نمایه رسانه های اجتماعی یا موارد دلخواه وب سایت استفاده کنید.

نکات طراحی لوگو مونوگرام

در اینجا چند نکته برای بررسی قبل از ایجاد لوگو مونوگرام وجود دارد:

  1. یک نوع حروف مشخص و خاص پیدا کنید

این سبک طراحی لوگو مستلزم توجه به نوع حروف مورد نظر شما است. لوگوهای مونوگرام همه با حروف هستند ، بنابراین یافتن حروف مناسب که نشان دهنده شخصیت برند شما و مخاطبان مورد نظر شما باشد بسیار مهم است.

چگونه فرایند انتخاب حروف برای لوگوی مونوگرام خود را آغاز می کنید؟ این سوالات را از خود بپرسید:

آیا می توان نام کسب و کارم را کوتاه کرد؟

لوگو شامل چند حروف میشود؟

چگونه از مونوگرام خود استفاده کنم و مردم آن را در کجا مشاهده خواهند کرد؟

وقتی به این سوالات پاسخ دادید ، کار را شروع کنید! آیا به دنبال یک ظاهر زیبا و هنری هستید؟ یک نوع حروف شکسته  را امتحان کنید. چیزی کلاسیک تر و شیک تر می خواهید؟ یک سری دیگر از حروف را در نظر بگیرید.

اگر احساس می کنید ماجراجو هستید ، از جستجوی انواع حروف نگران نباشید یا حتی به صورت دست نویس و خوش نویسی دست به کار شوید و تا جایی که می توانید گزینه های مختلف را امتحان کنید تا به یک مونوگرام زیبا برسید.

  1. آن را با یک ویژگی شخصیت برند مخلوط کنید

با یک مونوگرام دو یا سه حرفی ، می توانید با  ویژگی شخصیت بازی کنید. به عنوان مثال تنیسور حرفه ای معروف ، راجر فدرر را در نظر بگیرید. مونوگرام مورد استفاده برای نام تجاری شخصی او دارای اولین و آخرین حروف اولیه است. با این حال ، بخش هایی از این حروف مفقود شده و تکمیل تصویر “RF” را به مغز ما واگذار می کند.

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 5

تک نگاره ها بدون شک چالش برانگیزترین لوگو مونوگرام،  برای طراحی هستند. ساختن یک حرف به اندازه کافی قدرتمند که بتواند به تنهایی کار کند ، کار ساده ای نیست ، اما می توان آن را انجام داد.

یکی از نمادین ترین لوگوهای تمام دوران را بسازید: لوگوی مک دونالد. حرف “M” توسط طراح جیم شیندلر با “طاق های طلایی” معروف را همه می شناسند. طاق طلایی که یادآور سیب زمینی سرخ کرده در سطح جهانی است ، برداشتی خلاقانه از حرف مستقل “M.” است.

  1. رنگ را دقیق انتخاب کنید

وقتی صحبت از ایجاد آرم های تک حرفی می شود ، تعداد رنگ ها را محدود کنید و از دو رنگ بیشتر برای حروف مونوگرام خود استفاده نکنید. رنگ مشکی به ویژه در صنعت مد ، به عنوان یک لوگوی محبوب شناخته می شود ، زیرا همه کاره است.

مارک جواهرات Mejuri یک مونوگرام خوش ساخت (مانند محصولات خود) “M” را انتخاب کرد که در یک محفظه دایره ای به رنگ سیاه محصور شده بود. این برند همچنین از تنوع رنگ آرم طلا در برخی از مواد بازاریابی خود مانند طراحی پوستر استفاده می کند.

قرمز و آبی اغلب در طراحی لوگوی مونوگرام ، چه به تنهایی و چه در ترکیب با یکدیگر استفاده می شوند. در حالی که رنگ قرمز احساس قدرت و هیجان را برمی انگیزد ، آبی احساس اعتماد و قابلیت اطمینان را منتقل می کند. بسیاری از مشاغل از یک رنگ استفاده می کنند ، که معمولاً زمانی رایج است که حروف (ها) برجسته یا تزئینی باشند. پیشنهاد می دهیم که مقالات روانشناسی رنگ در طراحی لوگو هستید و نحوه انتخاب رنگ لوگو مناسب برای یک برند تجاری را نیز بخوانید

  1. با شکل و طرح آزمایش کنید

مطمئناً لوگوهای مونوگرام در بیشتر موارد فقط از حروف تشکیل شده اند ، اما شکل در طراحی کلی آنها نقش بسزایی دارد، این به طرح حروف استفاده شده در یک مونوگرام برمی گردد.

رایج ترین آن یک طرح افقی با حروف همپوشان است که به شکل مستطیل سنتی قرار می گیرد. برند لوکس مد Yves Saint Laurent با مرتب کردن حروف اصلی “YSL” در جهت عمودی از این امر دور شد.

لوگو مونوگرام + راهنمای مبتدیان 6

لوگوی مونوگرام Givenchy

غیر رسمی: یک مونوگرام غیررسمی کمی جالب تر ، راهی عالی برای نشان دادن شخصیت برند شما است. به طور معمول یک حروف دست نویس ، این برداشت شخصی تری از این سبک لوگو است. یک مونوگرام غیر رسمی بیشتر برای یک وبلاگ یا مارک لباس معمولی در نظر بگیرید.

طراحی لوگو مونوگرام

طراحی لوگو مونوگرام

مونوگرام های معروف